چکیده:
از منظر علمای فقه و حقوق اسلامی، درج هر شرطی در ضمن عقد نکاح که از شرایط عمومی صحت برخوردار باشد، بلامانع است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا زوجه میتواند در ضمن عقد نکاح «تمکین محدود» را شرط نماید؟ پاسخ به این سؤال مستلزم بررسی ماهیت و مقتضای ذات عقد نکاح است. نوشتار حاضر که به روش تحلیلی و توصیفی مستند است میکوشد تا اثبات نماید که تمکین در ذات عقد نکاح لحاظ نشده است، بلکه مقتضای اطلاق آن میباشد؛ زیرا آثار و مقاصد متعددی بر نکاح مترتب است که هر یک میتوانند مجوزی در صحت عقد تلقی شوند؛ از این رو، حق تمکین در ضمن عقد نکاح قابل تعدیل است. اما از آنجایی که شرط نباید سالب حق باشد، حذف هرگونه تمکین از زندگی زناشویی، مشمول ماده 959 قانون مدنی بوده و نافی اثر مطلوب عقد نکاح است و با مفهوم عرفی ازدواج سازگاری ندارد؛ مع الوصف در زندگی معاصر که برخی از زنان همچون مردان در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی مشارکت فعال دارند، گاهی پاسخ به مطالبات زوج در خصوص تمکین در هر زمانی میسر نیست؛ لذا برای پیشگیری از اختلافات مربوط به تعهدات تمکین، زوجه میتواند خواستههای زوج را در این زمینه با استفاده از شرط ضمن عقد محدود نماید.
In view of the scholars of jurisprudence and Islamic law, considering any condition at the time of marriage contract having the public conditions of appropriateness will be acceptable. Now this question is raised concerning the wife considering the condition of “limited fixity” at the time of marriage contract. The answer to this question requires the investigation of identity and the demand of the quality of marriage contract. Through the descriptive- analytical method, the present writing tries to prove that the fixity has not been included in marriage contract, but it is the demand of its absoluteness. Since there exists numerous works each of them can be considered the justification in favor of the appropriateness of marriage contract. In this regard, the right of fixity at the time of marriage contract will be adjustable. Since the condition should not be the negation of right, the omission of any fixity from marital life includes the article 959 of the civil law and it is the negater of favorable effect of marriage contract and it does not adjust with conventional concept of marriage. In the contemporary life in which many women like men vigorously participate in the social and economical activities, the answer to the demands of husband is not easy in regard with fixity at any time. Thus to prevent any dispute related to the commitments of fixity, the wife can limit the demands of husband utilizing the condition in time of marriage contract.