چکیده:
زمینه و هدف: بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در بدنه کسبوکارهای مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است؛ این در حالی است
نحوه پیادهسازی آن در ساختار بخش تعاون با ابهام روبرو است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی پیادهسازی
بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در تعاونیهای تولیدی به اجرا درآمده است.
روششناسی/رهیافت: در این پژوهش برای تحلیل دادهها از رویکرد فراتر کیب استفاده شد. برای شناسایی الگوی پیادهسازی
بازاریابی کارافرینانه استراتژیک در تعاونیهای تولیدی» ۱۲۴ عنوان مقاله بررسی شد که از میان آنهاء ۲۶ مقاله به کمک برنامه
مهارتهای ارزیابی حیاتی» برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شدند. در این پژوهش؛ ابتدا ۲۳۹۸ شاخص معرف بازاریابی
کارآفرینانه استراتژیک شناسایی و در ۳۶ مفهوم و ۱۲ مقوله طبقهبندی شدند و وزن آنها با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون
تعیین شد.
یافتهها و نتیجهگیری: ابعاد اصلی پیادهسازی بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک» شامل تفکر استراتژیک بازاریابی» عوامل درون-
سازمانی» برنامهریزی راهبردی, انتخاب بازار هدف» شبکه قابلیتهای ارتباطی - سازمانی» راهبردهای بازاریابی کارآفرینمحورء
الزامات استراتژیک کارآفرینانه» آمیخته بازاریابی» حمایتهای نظاممند مدیریت تعاونیهاء روشهای ورود به بازاره تحقیقات بازار
و تحلیل رفتار مصرفکننده و کنترل و ارزیابی بازار هستند. بهطور کلی» وجود راهبرد و رویههای برنامهریزی در بازاریابی
تعاونیهای تولیدء حائز اهمیت است.
اصالت/ن وآوری: علیرغم وجود ادبیات غنی در زمینه بازاریابی کارآفرینانه» ماهیت تحقیقات در عرصه کسب و کارهای مبتنی
بر تعاون با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت» دستخوش تغییرات عمده شده است و در نتیجه الگوها و مدلهای موجود بازاریابی
کارآفرینانه به خوبی شیوة بازاریابی کارآفرینانه این کسب وکارها را بیان نمیکنند. این مطالعه با تبیین چارچویی نظاممند از
شاخصهای پیادهسازی بازاریابی کارآفرینانه» کسبوکارهای میتنی بر تعاونی را در جهت شناسایی مشتریان جدید و نیازهای
متنوع آنهاء افزایش سهم بازار و ایجاد مزیت رقابتی یاری میرساند.
Despite the rich literature on entrepreneurial marketing in various texts, the nature of research in the field of cooperative businesses with different cultural and economic burden has undergone major changes and the existing patterns and models of entrepreneurial marketing do not explain well the entrepreneurial marketing methods of these businesses. Therefore, the main purpose of this study is to identify the implementation model of strategic entrepreneurial marketing in production cooperatives. This study, in terms of purpose, is considered as an applied research and it is a qualitative research in terms of data collection method. To identify the pattern of strategic entrepreneurial marketing implementation in production cooperatives, 124 articles were reviewed, of which 26 articles were selected for the final analysis using the Critical Assessment Skills Program. In this study, first 298 indicators of strategic entrepreneurial marketing were identified and classified into 46 concepts and 12 categories. Shannon entropy method was used to determine the weight of the indices. On the basis of the research findings, the main dimensions of entrepreneurial marketing implementation include strategic marketing thinking, intra-organizational factors, strategic planning, target market selection, network of communication-organizational capabilities, entrepreneur-centered marketing strategies, strategic requirements, entrepreneurial requirements, Systematic support for cooperatives management, market entry methods, market research and consumer behavior analysis, and market control and evaluation. Finally, it can be concluded that managers of production cooperatives can use the results of this study to identify new customers and their diverse needs, increase market share and create a competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
(Razavi, & Ahmadpour daryani, 2014 نيز تحت پوشش قرار ميدهد ( & Hills, Hultman, Kraus مطالعات گسترده اي به ارائه الگوهاي تبيين کننده ;٢٠٠٢ ,LaForge &Morris, Schindehutte ;٢٠١٠ ,Schulte؛ بازاريابي کارآفرينانه در سازمان ها و کسب وکارهاي ٢٠٠٦ ,Darroch &Miles ).
اين مطالعات به طور عمده الگوهايي بازاريابي کارآفرينانه آن است که بنگاه توليدي پيش از با ماهيت فرايندي (٢٠١١ ,Hattman &Hills )، عملکردي ديگران و به دست خود، محصول خود را از رده خارج (٢٠١١ ,Gilmore) و يکپارچه (٢٠١١ ,Morrish) ارائه کند و به پويايي دروني و ابعاد نوآورانه خود توجه ويژه نموده اند که چارچوب تک بعدي و پراکنده از مفهوم داشته باشد (٢٠٠٢ ,Chaston).
شده (٢٠١١ ,Rowley &Jones ) بازاريابي کارآفرينانه در در اين مطالعه به نوعي مدل از بازاريابي کارآفرينانه اشاره شده محقق (سال ) عنوان پژوهش يافته ها کسب وکارهاي کوچک است که عناصر اصلي آن شامل مؤلفه هاي مشتريمحوري، گرايش به کارآفريني، گرايش به نوآوري و جهت گيري بازاريابي بوده است بررسي ادبيات موضوع حاکي از آن است که استخراج اطلاعات متون ، تجزيه و تحليل و ترکيب مشخصه اصلي بازاريابي کارآفرينانه افزايش توانايي يافته هاي کيفي، کنترل کيفيت و ارائه يافته ها ميباشد.
ابزار مزبور برگرفته از ١٠ شاخص اصلي به همراه سال انتشار اثر)، در ستون دوم ، ابعاد و مؤلفه - هاي پياده سازي الگوي بازاريابي کارآفرينانه استراتزيک Entrepreneurial Marketing .