چکیده:
نماز، تقدیم حمد و سپاس به درگاه خالق منان و کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان؛ فرصتی برای طراوت بخشیدن روح و پلی برای نیل به اوج کمال «نماز». یعنی کمالجویی است. یکی از اساسیترین ارکان حیات، «نماز». مطلق و زینتبخش شخصیت و منش مومنان است، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوامع انسانی است.
اگرچه نماز دارای اهمیت فراوان است، اما برگزار کردن نماز به جماعت اهمیت بیشتر دارد، زیرا نماز جماعت نمادی با ارزش از جامعه مطلوب اسلامی است که عناصری مانند رهبری، اتحاد و نظم را در بر میگیرد. بنابراین، مطالعه نماز جماعت و حکمتهای فراوانی که در آن نهفته، حایز اهمیت است. به همین دلیل، یکی از مهمترین مسائلی که فکر دینداران جوامع گوناگون بشری را به خود جلب کرده، این مسئله است که چگونه فرزندان جامعه را دیندار و نمازخوان کنند و آنها را از بهرههای فراوان این ودیعه آسمانی پرنصیب سازند. پرستش حقیقتی است که در همه موجودات عالم وجود دارد و موجودی در عالم نیست که پرستنده حق نباشد. از آنجا که اراده خداوندی به هدایت بشر تعلق گرفته است، باید از هر ابزاری برای تحقق این امر الهی استفاده کرد. یکی از این ابزارها، تظاهر به عبادتهایی است که در شرع مقدس اسلام به صورت ظاهری برگزار میشود، که نماز جماعت یکی از این شعائر است. در این مقاله بعد از مقدمهای کوتاه، واژه نماز تعریف خواهد شد. آنگاه به سفارش نماز خواندن در ادیان مخلتف که برگرفته از آیات قرآن است، اشاره خواهد گردید و بعد از معرفی اولین نماز جماعت، این فریضه در قرآن و احادیث و روایات بررسی خواهد شد و اشارهای به راهکارهای میل به نماز جماعت در مدارس خواهیم داشت. روش این تحقیق پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد توصیفی و تحلیلی میباشد. در بخش اصلی مقاله نقش نمازجماعت مدارس در ارتقای فرهنگ جوامع اسلامی به طور مشروح بررسی خواهد گردید.
خلاصه ماشینی:
تدريس ميکنند و بلکه بدتر زيرا برخي از مدارس براي علوم تجربي آزمايشگاه مجهز يا نيمه مجهزي دارند و درس جنبه عملي و تجربي به خود ميگيرد، در حالي که درس تعليمات ديني اين اندازه هم جنبه عملي و تجربي ندارد فقط درس داده ميشود و بعد هم بحق يا بناحق نمره قبولي اما آنچه که واقعا هدف دين و تعليمات ديني است مورد توجه نيست در نظر آن ها مهم نيست شاگرد بي نماز باشد يا نمازخوان ، روزه گير باشد يا روزه خوار، راستگو باشد يا دروغگو، طرز معاشرت صحيح داشته باشد يا نه ، طرز رفتارش در خانواده خوب باشد يا بد، آلوده به مفاسد اخلاقي و اجتماعي باشد يا خير؟ 384 الف ) مناسب سازي محيط آموزشي از عواملي که ميتواند در تربيت ديني کودکان و نوجوانان ايفاي نقش کند محيط آموزشي، معماري ساختمان مدرسه ، رنگ آميزي، آرايش کلاس ها، شخصيت و رفتار مدير و معلمان و دانش آموزان و ارتباط آنان با يکديگر جو حاکم بر مدرسه است اين عوامل به صورت آشکار و پنهان در انتقال پيامهاي آموزشي و تربيتي به کودکان و نوجوانان نقش داشته و آنان را تحت تأثير خود قرار ميدهد اگر فضاي مدرسه يادآور فطرت خدا خواهي و تقويت کننده انگيزه آخرت گرايي باشد در چنين محيطي زحمات معلمان و آموزشهاي آنان به بار نشسته و دانش آموزان را خدا خواه و آخرت گرا بار ميآورد و اگر جو حاکم در مدرسه و مجموعه عوامل محيطي با اين پيام انسان ساز بيگانه باشد به سختي ميتوان شاهد رويش شکوفه هاي ايمان به خدا و قيامت بود در نتيجه مسئوليت مديريت مدرسه تنها برنامه ريزي آموزشي و تدارک امکانات و منابع براي اجراي آن نيست بلکه اصليترين رسالت او مناسب سازي محيط آموزشي براي تحقق تربيت ديني و رشد باورهاي اعتقادي دانش آموزان ميباشد تا در بستري مناسب تلاش عوامل آموزشي و تربيتي در تقويت اعتقادات مذهبي و اصلاح رفتار آنان به نتيجه مطلوب منتهي شود.