چکیده:
روانشناسی محیطی در دهههای اخیر به عنوان دانش پایهی مطالعات انسان و محیط در بسیاری از حوزههای میانرشتهای از جمله معماری و شهرسازی پذیرفته شده است. در این مقاله تلاش شده تا تصویری کلی از دانش روانشناسی محیطی و سیر تحول پژوهشهای انجامشده در این حوزه و موضوعات و رویکردهای پژوهشی پرکاربرد ارائه شود. برای نزدیکی به این هدف، دو مسیر کلی دنبال شده است. در مسیر نخست، مقالات منتشرشده در پایگاه اسکوپوس در بین سالهای 1972 تا 2022 که با کلید واژهی «روانشناسی محیط» محدود شدند، با روش تحلیل کتابشناختی و در مسیر دوم 40 مقاله با بیشترین استناد از میان موارد فوق با تمرکز بیشتر و به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. بررسیها با پرسش از افراد و منابع کلیدی، حوزههای کلان پژوهشی و وضعیت اهمیت و اولویت موضوعات، رویکردها و مصادیق پژوهشی در دانش روانشناسی محیط انجام گرفت. یافتهها نشان میدهند پژوهشهای روانشناسی محیط در چهار خوشهی موضوعی اصلی شامل «پایداری»، «مکان»، «سلامت روان» و «رفتار مصرفی» جای میگیرند. رویکردهای رفتاری و شناختی مهمترین و پرکاربردترین رویکردهای روانشناسی در تحلیل رابطهی انسان و محیط بوده است. مطالعات اغلب در فضاهای شهری انجام شده است و کاربریهای تجاری، مسکونی، آموزشی و محیطهای کاری در مراتب بعد قرار دارند، این مطالعات از مقیاسهای کلان همچون برنامهریزی تا مقیاسهای خرد همچون طراحی داخلی و جزئیات را شامل میشوند. شمار قابل توجهی از پژوهشها بر ادراک و ارزیابی انسان از کیفیتهای محیط و نتایج آن همچون رضایتمندی و ترجیح مکانی تمرکز داشتهاند. موضوع سلامت نیز در دهههای اخیر در میان اولویتهای تحقیقاتی این رشته قرار گرفته و همچنان مسئلهی رو به رشدی تلقی میشود. در این میان موضوع تعلق به مکان با رشدی پیوسته در تمام بازههای زمانی مورد مطالعه به عنوان یکی از کانونهای توجه پژوهشگران مطرح بوده است.
Environmental psychology is an interdisciplinary field of human-environment studies which considers the interplay of individuals and their natural and built surroundings. The purpose of this article is to give an overview of environmental psychology and its development in architecture and urban studies through a scientometric method in order to appoint developments, current trends, the most popular topics and the most related sources. In this way the article follows two main paths: first, the bibliometric analysis of 1457 articles indexed in Scopus database which include the term "environmental psychology" as author keywords; and second, the content analysis of the 40 most cited articles with the keyword "environmental psychology". The results indicate that the main research topics can be classified in four major subject clusters including 1. “sustainability”, 2. "place", 3. "health" and 4. "consumer behavior". The researches in the first cluster includes the articles attempts to develop the pro-environmental behavior. The second cluster consist of articles related to place identity, place attachment and the sense of place. The third cluster is related to researches on mental and spiritual health and its relation to environment _especially natural environments_ and the fourth cluster investigate the role of built environment on consumer behavior mostly in commercial and service domains. Statistical analyses indicate that behavioral and cognitive studies are prevalent psychological approaches; the most researches are studied in Public spaces, residential, commercial, educational and work environments. Satisfaction, health and wellbeing and place attachment are mostly environmental effects which have been investigated. It is supposed that the studies on environmental psychology are prevalent in any scales from urban to interior design.