چکیده:
هدف پژوهش، تدوین منظر و نقشه راهبردی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات استراتژیک انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و دادههای تحقیق به روش پیمایشی و به صورت کمی و کیفی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل 18 تن از متخصصان صاحبنظر در ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری بود و جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری و هیأتهای استانی، مدیران باشگاهها و مربیان تیمهای ملی، برابر با 75 نفر بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته با عنوان استراتژیهای فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از درصد فراوانی و خی دو و در بخش کیفی از نظرات خبرگان، روش استقرای منطقی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. یافتهها نشان داد که فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، دارای چهار منظر مالی و توسعه، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد، 42 هدف راهبردی است. میتوان نتیجه گرفت که تحقق هدفهایی همچون افزایش مربیان حرفهای و استعدادپرور و افزایش همایشهای علمی و نیز توسعه فرهنگی و اخلاقی، دستیابی به اهدافی همچون افزایش درآمدهای موتورسواری و اتومبیلرانی، جلب حداکثری مشارکتهای بخش خصوصی، افزایش و استمرار مقامها و افتخارات را هموار و به توسعه ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری کمک خواهد کرد
The aim of the research was to develop a strategic plan and map of the Federation of Automobile Racing and Motorcycling with a balanced scorecard approach. The research method was descriptive and carried out in the form of strategic studies. This research is practical in terms of its purpose and the research data was collected by survey method and quantitatively and qualitatively. The statistical population in the qualitative section included 18 experts in motor racing and motorcycling, and the statistical population in the quantitative section included managers of the motor racing and motorcycling federation and provincial boards, club managers and national team coaches, equal to 75 people. Due to the limited number of members, the statistical population was equal to the sample. The research tool was a researcher-made questionnaire. For data analysis, frequency percentage and chi-square were used in the quantitative part, and experts' opinions, logical induction method and strategic council meetings were used in the qualitative part. The findings showed that the automobile racing and motorcycling federation has four perspectives of finance and development, customer, internal processes and learning and growth, and 42 strategic goals. It can be concluded that the realization of goals such as the increase of professional and talented trainers and the increase of scientific conferences as well as cultural and moral development, the achievement of goals such as the increase of motorcycling and car racing incomes, the maximum participation of the private sector, will facilitate the increase and continuity of positions and honors.