چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری ابعاد شخصیت اصیل در ارتباط بین ادراک از جو مدرسه با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان بهبهان بود که از میان آن ها تعداد 354 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینن سوینی و همکاران (2012)، پرسشنامه اصالت شخصیت وود و همکاران (2008) و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه بییر و همکاران (2016) بود. برای تحلیل داده های توصیفی و ماتریس همبستگی از نرم افزار SPSS نسخه 26 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرم افزار AMOS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها نشان دادند که مدل پژوهش با داده های جمع آوری شده برازش مطلوبی دارد. ادراک از جو مدرسه دارای اثر مستقیم و مثبت بر بر بهزیستی تحصیلی بود. اگر چه ادراک از جو مدرسه دارای اثر مسقیم و منفی بر مؤلفه های ازخودبیگانگی و پذیرش تأثیرات بیرونی بود، ولی تأثیر مستقیم و مثبت بر زندگی اصیل دانش آموزان داشت. مؤلفه های ازخودبیگانگی و پذیرش تأثیرات بیرونی دارای اثر مسقیم و منفی بر بهزیستی تحصیلی، در صورتی که زندگی اصیل دارای اثر مستقیم و مثبت بر بهزیستی تحصیلی بود. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که به منظور افزایش بهزیستی تحصیلی دانش آموزان باید به ابعاد شخصیت اصیل و ادراک از جو مدرسه آن ها توجه کافی به عمل آید.
The aim of this study was to investigate the mediating role of authenticity personality dimensions in the relationship between perceptions of school climate and academic well-being of students. The statistical population of the study involved all the high school students in Behbahan, Khuzestan, south of Iran, out of which 354 individuals were finally selected using multi-stage random sampling. The research instruments consisted of the Academic Well-Being Scale (Tomenin Sweeney et al., 2012), Personality Authenticity Questionnaire (Wood et al., 2008), and Perceptions of School Climate (Beer et al., 2016). Descriptive data and correlation matrix were analyzed using SPSS software, version 26. Besides, AMOS software, version 26, was used to test the research hypotheses and research model. Based on the results, the proposed model has a good fit with the collected data. Perception of school climate had a direct and positive effect on the academic well-being of the students. On the other hand, perception of school climate directly and negatively affected the components of alienation and acceptance of external influences, which, in turn, had a direct and negative effect on the students’ academic well-being. Moreover, perception of school climate had a direct and positive effect on the students’ authentic life, which also exerted a direct and positive effect on the students’ academic well-being. Accordingly, in order to increase the academic well-being of the students, further attention should be paid to the dimensions of students’ authentic personality and perception of school climate.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه گري ابعاد شخصيت اصيل در ارتباط بين ادراک از جو مدرسه با بهزيستيتحصيلي دانش آموزان بود.
اگر چه ادراک از جو مدرسه داراي اثر مسقيم و منفي بر مؤلفه هاي ازخودبيگانگي و پذيرش تأثيرات بيروني بود، ولي تأثير مستقيم و مثبت بر زندگي اصيل دانش آموزان داشت .
بر اساس يافته هاي اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که به منظور افزايش بهزيستيتحصيلي دانش آموزان بايد به ابعاد شخصيت اصيل و ادراک از جو مدرسه آن ها توجه کافي به عمل آيد.
perceptions of school climate و ميکائيليمنيع ، ١٣٩٦)، که ميتواند به عنوان متغيري پيش بين در بهزيستيتحصيلي دانش آموزان تأثير داشته باشد.
Maxwell, Reynolds, Lee, Subasic & Bromhead 2.
همان گونه که مدل پژوهش نشان ميدهد، ادراک از جو مدرسه داراي داراي اثر مسقيم و منفي بر مؤلفه هاي ازخودبيگانگي و پذيرش تأثيرات بيروني و داراي اثر مستقيم و مثبت بر زندگي اصيل بود.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش ، نقش واسطه اي ابعاد شخصيت اصيل در رابطه بين ادراک از جو مدرسه و بهزيستيتحصيلي بود.
همان طور که در شکل نشان داده شده است ، ادراک از جو مدرسه افزون بر اثر مستقيم بر بهزيستيتحصيلي، به واسطه ابعاد شخصيت اصيل نيز، بهزيستيتحصيلي را به صورت مثبت پيش بيني ميکند.
نقش واسطه گري ابعاد شخصيت اصيل در ارتباط بين ادراک از جو مدرسه با بهزيستي تحصيلي.