چکیده:
هدف پژوهش بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با تعللورزی تحصیلی با نقش میانجی ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال 1400 به تعداد 8640 نفر تشکیل داد. 301 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار (ISQ)، مقیاس اهمال کاری فعال (APS)، مقیاس اهمال کاری غیرفعال (PPS)، پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (HPQ) و پرسشنامه ساختارهای کمالگرایی چندبعدی (MPCQ) را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار spss و amos استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد رابطه مستقیم متغیر طرحواره ناسازگارانه با کمالگرایی و طرحواره ناسازگار با ویژگیهای شخصیت معنیدار میباشد. همچنین رابطه مستقیم ویژگیهای شخصیت با تعللورزی تحصیلی معنیدار بود اما رابطه مستقیم کمال گرایی با تعللورزی تحصیلی معنیدار نبود. همچنین روابط غیر مستقیم طرحواره ناسازگار با تعللورزی تحصیلی از طریق ویژگیهای شخصیت معنیدار بود اما روابط غیر مستقیم طرحواره ناسازگار با تعللورزی تحصیلی از طریق کمال گرایی معنی دار نبود. بر اساس یافتههای تحقیق نتیجه میگیریم که طرحوارههای ناسازگار از طریق ویژگیهای شخصیتی به خوبی با تعلل ورزی تحصیلی ارتباط پیدا میکنند. در پایان پیشنهادات لازم ارائه گردید.
The aim of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and Acadmic procrastination with the mediating role of personality traits and perfectionism. The method of the present study is descriptive-correlational and was performed by structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of 8640 students of Persian Gulf University in 1400. 301 students were selected by purposive sampling method and completed the maladaptive schemas questionnaire (ISQ), active procrastination scale (APS), passive procrastination scale (PPS), hexaco personality questionnaire (HPQ) and multidimensional perfectionist structures questionnaire (MPCQ) Structural equation model and SPSS and AMOS software were used to analyze the data. The results of structural equation model showed that the direct relationship between maladaptive schema variable with perfectionism and maladaptive schema with personality traits is significant. Also, the direct relationship between personality traits andAcadmic procrastination was significant, but the direct relationship between perfectionism and Acadmic procrastination was not significant. Indirect relationships of incompatible schema with Acadmic procrastination were also significant through personality traits, but indirect relationships of incompatible schema with Acadmic procrastination through perfectionism were not significant. Based on the research findings, we conclude that maladaptive schemas are well associated with Acadmic procrastination through personality traits. At the end, the necessary suggestions were presented.