چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرگذاری بازاریابی محتوایی بر قابلیت های پویایی سازمانهادر نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران، کارکنان ستادی و کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور به تعداد 7000 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 364 نفر به عنوان حجم کل نمونه تعیین شد و با توجه به خطای نمونهگیری(05/0) و نیز احتمال عدم بازگشت برخی از پرسشنامهها، 375 پرسشنامه توزیع گردید که 366 پرسشنامه وصول و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه های محققساخته بازاریابی محتوایی و قابلیت های پویایی سازمان رضایی(1395) استفاده گردید. دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و PLS3.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: حاکی از آن است که وضعیت بازاریابی محتوایی در سطح متوسط و قابلیت های پویایی سازمان نیز دارای وضعیتی مطلوب است. همچنین ضریب تأثیر بازاریابی محتوایی بر قابلیت های پویایی سازمان ها برابر 816% محاسبه گردید. و همچنین بازاریابی محتوایی بر قابلیت های پویایی سازمان در نهاد کتابخانههای عمومی کشور تأثیر معناداری داشته است.نتیجه گیری: قابلیت های پویایی سازمان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تحت تأثیر الگوی بازاریابی محتوایی قابل تبیین و الگوی ارائه شده دارای برازش مناسبی است. به طوری که ضمن تولید محتوای سودمند و مرتبط با نیاز و ترجیحات مخاطبان خود ابزار قدرتمندی را برای جلب اعتماد و نیز تغییر نگرش مخاطبان نسبت به خدمات ارائه شده ایجاد نموده ونیز با توسعه قابلیت های پویا میتوانند مزیت رقابتی خود را افزایش داده و در نتیجه عملکرد آنها بهبود یابد.
Objective: The current research was conducted with the aim of investigating the impact of content marketing on the dynamic capabilities of organizations in public libraries of the country.Methodology: In terms of purpose, this research is applied and in terms of approach, it is a survey-descriptive research. The statistical population includes all managers, staff and librarians of public libraries across the country consisting of 7000 people, and using the Cochran formula and proportional stratified random sampling, 364 people were determined as the total sample size. According to the sampling error (05 0.0) and the possibility of not returning some questionnaires, 375 questionnaires were distributed, of which 366 questionnaires were collected and analyzed. The tool of data collection was questionnaire made by content marketing and dynamic capabilities of Rezai organization (2015). Data were analyzed by SPSS and PLS3.8 software. Results: It indicates that the status of content marketing at the medium level and the organization's dynamic capabilities are also favorable. Also, the coefficient of influence of content marketing on the dynamic capabilities of organizations was calculated with 816%. Also, content marketing has had a significant impact on the dynamic capabilities of the organization in the country's public libraries.Conclusion: The dynamic capabilities of the organization in the country's public libraries can be explained under the influence of the content marketing model and the presented model has a suitable fit. So that while producing useful content related to the needs and preferences of its audience, it has created a powerful tool for gaining trust and changing the attitude of the audience towards the services provided, and by developing dynamic capabilities, they can increase their competitive advantage and As a result, their performance improves.
خلاصه ماشینی:
واکاوي تأثيرگذاري بازاريابي محتوايي بر قابليت هاي پويايي سازمان ها (مطالعه موردي : نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور) هستي سهرابي ١ | سيد علي اصغر رضوي ٢ | صفيه طهماسبي ليموني ٣ | عاطفه زارعي ٤ ١- دانشجوي دکتري ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامي ، بابل ، ايران ، yahoo.
در ادامه به پيشينه هاي داخل و خارج از کشور در اين زمينه اشاره مي گردد: ساساني قمصري (١٣٩٠) در پايان نامه خود تحت عنوان "بررسي تأثير قابليت هاي پويايي بر عملکرد سازماني " با مطالعه پيشينه تحقيقات انجام شده به شناسايي ٥ بعد براي قابليت هاي داخلي ، قابليت هاي خارجي ، قابليت هاي نوآوري ، قابليت هاي انطباقي (استراتژيک ) و قابليت هاي هم راستايي پرداخته و جهت ارزيابي عملکرد از شيوه کارت امتيازي متوازن بهره جسته است .
کوب ٦ (٢٠٢١) در پژوهشي با موضوع "عوامل تعيين کننده اثربخشي بازاريابي محتوا: چارچوب مفهومي و يافته هاي تجربي از ديدگاه مديريتي " نشان داد که وضوح و تعهد در مورد استراتژي بازاريابي محتوا و توليد محتوا مطابق با نيازهاي محتوايي گروه هاي هدف سازمان و نيز اندازه گيري منظم عملکرد بازاريابي محتوا منجر به اثربخشي بازاريابي محتوايي مي گردد و در نهايت مدلي را مفهوم سازي و به طور تجربي مورد آزمايش قرار دادند که نتايج حاکي از آن است که استراتژي هاي بازاريابي محتواي قوي ، باعث 1- Halevi&O’Hanlon 2- Ahmad, Musa, & Harun 3- Putranto & Fajry 4-Poradova 5- Prudnikov &Nazarenko 6- Koob توليد محتوا، توزيع محتوا، ارتقاي محتوا، سنجش عملکرد بازاريابي محتوا شده و زمينه هاي ساختاري و فرآيندي اثربخشي بازاريابي محتوا را هدايت مي کنند.