چکیده:
تجلی حق در جهان هستی، یکی از مسائل مهم عرفان اسلامی محسوبمیشود. بنا به اعتقاد عرفا، عالَم مظهر اسماء و صفات حق است و مهمترین این ظهورات، انسان کامل است که عالیترین تجلی حق، در عالم است. مولوی از عرفای بزرگی محسوبمیشود که از تجلی و ظهور حق سخنگفتهاند. او بهترین ظهور حق را شمس تبریزی دانسته و از این رو در این اثر، از او بسیار سخنگفتهاست. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، در غزلیات شمس، به بررسی اندیشههای مولوی، دربارة ماهیت تجلی و ظهور اسماء و صفات حق پرداخته است، تا نشاندهد که درواقع، او با نگرش عرفانی خود، دربارة ظهور اسماء و صفات حق، با توجه به احادیث قرب نوافل و فرائض، در نهایتِ توحید، به ستایش عالیترین تجلی حق، پرداختهاست.
Tajalli (Epiphany) of God in the universe is one of the most notable intellectual foundations of Sufism. The Gnostics believed that the universe is an epiphany of God's names and attributes and the most important of them is the “Perfect Man” that is the most perfect tajalli in the universe. Rumi is known as one of the greatest mystics of the Sufi history.. Rumi, has introduced the most complete emergence of perfect human in Sufism – in the most of his poems – Shams -e Tabrizi, so in this work, he has been praised Shams. This study is to expression and show the Rumi explores ideas about the that in fact, with his mystical view about emergence of the names and attributes of God with descriptive and analytical method in Divan-e-Shams, according to Supererogatory proximity hadiths and duties, the great epiphany of God, has been discussed at the ultimate unity.