چکیده:
زمینه و هدف
آموزش یکپارچگی حسی به افزایش تمرکز و توجه منتهی می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشیآموزش یکپارچگی حسی-حرکتی بر ارتقا کارکردهای اجرایی توجهی دانش آموزان با اختالل یادگیری انجام شد.
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری اینپژوهش را تمامی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مراجعه کننده به مرا کز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری شهررفسنجان در سال 99 - 98 تشکیل دادند؛ نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایشی 15 نفر (و گواه) 15 نفر قرار گرفتند. پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعاتاز گروه نمونه درنظر گرفته شد عبارت بودند از: مقیاس هوشی وکسلر 1973 و پرسشنامه کارکردهای اجرایی فرم والدین 2000 . برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون، میانگین نمرات کارکردهای اجرایی در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه به صورت معناداری افزایش یافت (01 / p> 0).
نتیجه گیری
می توان نتیجه گیری کرد که آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی بر افزایش کارکردهای اجرایی دانش آموزان بااخت الل یادگیری موثر است.
Abstract
Introduction: Sensory integration training leads to increased concentration and attention. The aim of this
study was to evaluate the effectiveness of sensory-motor integration on improving executive attention
functions in students with learning disabilities.
Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pretest and posttest
design with a control group. The statistical population of this study consisted of all students with learning
disabilities who referred to learning disabilities educational centers in Rafsanjan in the year 1998-99;
The research sample consisted of 30 people who were selected by available sampling method and were
randomly divided into two experimental groups (15 people) and control (15 people). The questionnaires
that were considered to collect information from the sample group were: Wechsler IQ Scale (1973) and
Parent Form Executive Performance Questionnaire (2000). Analysis of covariance using SPSS software
version 22 was used for statistical analysis of data.
Results: The results showed that in the post-test stage, the mean scores of executive functions in the
experimental group increased significantly compared to the control group (p
Conclusion: It can be concluded that sensory-motor integration training is effective in increasing the
executive functions of students with learning disabilities.