چکیده:
در فهم قصههای قرآن، تکیه بر معهودات زمانه نزول و پیشینه های تاریخی، اهمیتی وافر دارد. بررسی حکایت قرآنى «پراکندگی پسران یعقوب بر دروازه هاى چندگانه» نمونه ای بارز از این مدعا را نشان می دهد. بر وفق گزارش قرآن، چون پسران یعقوب رهسپار مصر شدند، سفارش پدر به ایشان آن بود که از یک دروازه، داخل مصر نشوند بلکه از دروازههاى مختلف وارد شوند. از الفاظ قصه در قرآن معلوم نمی گردد که در پس این سفارش یعقوب، چه حکمتی نهفته بوده است. بیشینه اهل تفسیر، اجتناب از چشم بد مردمان را علت امر یعقوب معرفی کرده اند بی آن که به پیشینه قصه اشاره کنند. جمعی دیگر، حکمت سفارش یعقوب را در دوری از حوادث ناگوار متعارف جسته اند و بر آن شده اند که مشاهده اجتماع پسران بر دروازه واحد، می توانست بیم یا حسد حکومتیان یا مردمان عادی را بر ضد ایشان برانگیزد. تحقیق حاضر نشان می دهد که با قطع نظر از پیشینه قصه، وجه اخیر تعین دارد اما پیشینه تاریخی سفارش یعقوب در «میدراش رَبّاه»، قول نخست را موید می دارد. افزون بر این، از «تلمود بابلی» فهمیده می شود که ورود به یک شهر غریب، موقعیتی است که آدمیان را در اثرپذیری از چشم بد آسیب پذیرتر می کند. از این رو، یعقوب نیز در سفارش قرآنی خود، بر این موقعیت، انگشت نهاده است.
In understanding the stories of the Qur'an, relying on audiences' mental records and historical background is of great importance.The study of the Qur'anic story about the "scattering of Jacob's sons on the multiple gates" shows a clear example of this claim.According to the Qur'an, when the sons of Jacob left for Egypt, their father instructed them not to enter Egypt through one gate but to enter through different gates. It is not clear from the words of the story in the Qur'an, what wisdom was behind this order of Jacob.Most commentators have introduced avoiding the evil eye as the wisdom of Jacob's words without referring to the background of the story.Others have sought the wisdom of Jacob's order in avoiding natural misfortunes, believing that watching the gathering of boys at the single gate could arouse the fear or envy of the rulers or the common people against them.The present study shows that regardless of the background of the story, the recent theory is superior, but the historical background of Jacob's order in "Midrash Rabbah" confirms the first theory.In addition, it is understood from the Babylonian Talmud that entering a strange city is a situation that makes people more vulnerable to being affected by the evil eye. Hence, Jacob also emphasized this situation in his Qur'anic order.