چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف فهم و شناخت مسائل و نیازهای نوجوانان پسر وابسته به مواد محرک انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی و تحلیل تماتیک بود. جامعه پژوهش شامل همه نوجوانان پسر وابسته به مواد محرک بود که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع داده ها، 12 نفر از نوجوانانی که در مراکز ترک اعتیاد دولتی و غیردولتی تهران و البرز در سال های 1399-1398 حضور داشتند، انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام گرفت و سپس داده ها با استفاده از روش کلارک و براوون (2006) تحلیل گردید. یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، نیازهای نوجوانان در سه دسته نیازهای عمومی (شامل نیاز به حمایت خانواده، آموزش مهارت های والدینی، ارتباط سالم با دوستان و همسالان، آموزش رسمی و مهارت های زندگی، و تفریح)، نیازهای دوره بازتوانی (شامل نیاز به حمایت دوستان و خانواده، ارائه خدمات متناسب با دوره نوجوانی، پیگیری وضعیت سلامت، داشتن هدف، امید، احترام، و انگیزه)، و نیازهای پس از دوره بازتوانی (شامل نیاز به وجود افراد تاثیرگذار و مراقبت و حمایت اجتماعی مداوم و بلندمدت) به عنوان مضمونهای اصلی و فرعی استخراج گردید. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه، ایجاد و گسترش مراکز ارائه خدمات تخصصی توسط کادر متخصص آموزش دیده آشنا با نیازها و مسائل نوجوان وابسته به مواد به جهت ارائه خدمات روانی-اجتماعی به نوجوانان و خانواده هایشان و برنامه های سوادآموزی و مهارت آموزی ضرورت دارد.
Objective: The current research was conducted aiming at understanding and recognizing the problems and needs of stimulant-dependent male adolescents. Method: This research was qualitative and a thematic analysis. The study population included all stimulant-dependent male adolescents, which based on the purposeful sampling method and using the data saturation technique, 12 adolescents were selected from the public and non-public addiction treatment centers of Tehran and Alborz in 2019 and 2020. Data collection was performed with a semi-structured in-depth interview method, and the data were then analyzed using Clark and Brown’s (2006) method. Results: Based on the data analysis, the needs of adolescents were extracted in three categories of general needs (including the need for family support, parenting skills training, healthy communication with friends and peers, formal education and life skills, and recreation), rehabilitation needs (including the need for the support of friends and family, providing services appropriate to the adolescent period, following up on health status, having a goal, hope, respect, and motivation), and post-rehabilitation needs (including the need for influential individuals and continuous and long-term social care and support ) as main and secondary themes. Conclusion: Based on the study results, it is necessary to establish and expand specialized service centers with trained specialist staff familiar with the needs and issues of substance-dependent adolescents in order to provide psycho-social services to adolescents and their families, as well as literacy and skill training programs.
خلاصه ماشینی:
بودم رفتم اما وقتی فهمیدن من معتادم از مدرسه انداختنم بیرون دوری از -تو مدرسه دعوا زیاد میکردم دوست زیادی نداشتم تا اینکه از مدرسه تحصیل اخراج شدم نیاز به - دوست دارم درس بخونم چون ٢ روز دیگه بزرگترشیم نمیشه آموزش اینجوری بمونیم رسمی/ - ببینید مواد آرام بخشه ببین دارو هه مثلا سرت درد میکنه میری قرص مهارت - میخوری خوب میشی، نصف جوونا منبعی ندارن ، همشون میگن اگه ما های مواد بزنیم روزمون سریع میگذره باورهای زندگی -آقا اگه مواد بزنی قشنگ تر میتونی راه بری نادرست در - الان تو خیابون نگاه میکنم میبینم دیگه همه مصرف کنندن ، دختره با مورد مواد اون خوشگلی داره درسشو میخونه یا میره کلاس تاتر یه عالمه وقت میزاره میخواد بازیگر شه شیشه میزنه انرژی میگیره ، کل درساشو سریع مینویسه الانم موفق شده کلی رفته جلو جدول ٢: عبارت های معنایی، کدهای اولیه ، مضمون های فرعی و اصلی مضمون مضمون عبارات معنایی کد اولیه فرعی اصلی - دیگه فقط ماریجوانا و گل میزنم چون واقعا از نظر علمی ضرر زیادی نداره اعتیاد خاصی نداره - شیشه و ماریجوانا مصرف میکردم واسه اینکه بخندم و شاد باشم - من دیدم عموم میکشه شاد میشه بالا پایین می پره منم خواستم ببینم شادی چیه که اینطوریش میکنه - هر پنج شنبه که میرفتم مهمونی به عشق اون مصرفی که ال اس دی احساس لذت نیاز به و هرویین داشتم میرفتم تفریح و - پشت پنجره دیدم که عموم مصرف میکرد حس کنجکاوی باعث سرگرمی / شد که برم بردارم مصرف کنم و کارایی رو که دیده بودم رو تقلید کنم اوقات - نمیشد مصرف نکنی چون حس کنجکاوی که از بچگی باهامه فراغت نمیذاشت مصرف نکنم کنجکاوی -داداشم شیشه می کشید بعد پیش خودم گفتم که این شیشه چیه من باید یه بار امتحانش کنم همون یه بار امتحانش کردم همانا و افتادن توش همانا · نیاز به بررسی مسایل و مشکلات مرتبط با خانواده با توجه به یافته های پژوهش ، مصــاحبه شــوندگان ، از دســت دادن حمایت های خانوادگی به علت طرد شــدن از طرف خانواده ، فوت یک یا هردو والد، طلاق ، ازدواج مجدد، وجود نـاپـدری یـا نـامـادری و اعتیـاد والـدین را از عمـده مشـــکلات خود معرفی میکننـد.