چکیده:
: تاریخ اندیشه سیاسی نویسی در ایران تاکنون عمدتاً از منظر رابطه سنت و مدرنیته نگاشته شده است و بدون اغراق میتوان گفت که خود این شیوه نگارش اندیشه سیاسی به گفتمان مسلط و هژمونیک تبدیلشده است که امکان بروز گفتمانهای دیگر را بر همین اساس سخت و دشوار کرده است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در تلاش است تا از طریق بررسی نسبت اخلاق و سیاست پرتو تازهای به گفتمانهای اندیشهای ایران معاصر بیفکند: گفتمان اسلام سیاسی، لیبرالیسم و مارکسیسم. از لحاظ نظری، سه نسبت میان اخلاق و سیاست وجود دارد: متافیزیک حداکثری، متافیزیک حداقلی و عدم رابطه بین اخلاق و سیاست. یافتههای تحقیق نشان میدهد که گفتمان اسلامگرا از حیث نسبت اخلاق و سیاست، متافیزیک حداکثری است و از این رو خواهان دخالت حداکثری اخلاقگرایانه در حوزه سیاست است؛ گفتمان لیبرالیسم ایرانی، از این حیث، متافیزیک حداقلی است و خواهان کمترین دخالت اخلاقگرایانه در ساحتهایی از زندگی بشری است. گفتمان مارکسیسم ایرانی با توجه به بنیادهای نظری خاصی که بر آنها استوار شده است، معتقد به جدایی حوزه اخلاق از سیاست است.
The history of political thought and writing in Iran has been written so far, mainly from the perspective of the relationship between tradition and modernity, and it can be said without exaggeration that this way of writing political thought has become a dominant and hegemonic discourse, which gives rise to other discourses. The basis is hard and difficult. In this article, as a preliminary attempt, based on the premise of the above introduction, an attempt has been made to use another duality under the title of ethics and politics for the discourse analysis of intellectual discourses in Iran. Based on this, theoretically, a special relationship between ethics and politics has been proposed and then used as examples of intellectual discourses in Iran. The method of this study is descriptive. Islamist discourse based on maximalist metaphysics and moralistic involvement in politics, Iranian Marxist discourse believes in non-interference and Iranian liberalism's thought flow, although it has not made much effort to define this relationship, but it is based on the least possible interference.