چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی بازیدرمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش پرخاشگری در دانشآموزان با اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان با اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار این پژوهش شامل پروتکل بازیدرمانی شناختی رفتاری، پرسشنامهی پرخاشگری آیزنک (1975) و پرسشنامهی آلکسیتایمیا تورنتو (1994) بود. برنامهی درمانی به مدت 8 جلسه 30- 45 دقیقهای به صورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامهی بازیدرمانی شناختی- رفتاری موجب کاهش مشکلات هیجانی، آلکسیتایمیا و پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی میشود (001/ 0>P). در نهایت انتایج نشان داد که بازیدرمانی میتواند بهعنوان روشی مناسب در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان بهکار رود.
The present study was conducted with the aim of investigating cognitive-behavioral game therapy on alexithymia and reducing aggression in students with attention-deficit/hyperactivity disorder. The current study was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all students with hyperactive/inattentive disorder in Kermanshah city, from which a sample of 30 people was selected using convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. The tools of this research included cognitive behavioral game therapy protocol, Eysenck's Aggression Questionnaire (1975) and Toronto Alexithymia Questionnaire (1994). The treatment program was implemented for eight sessions of 30-45 minutes duration twice a week. The findings of covariance analysis showed that the cognitive-behavioral game therapy program significantly reduced emotional problems, alexithymia and aggression in children with hyperactivity/inattention disorder. Finally, the results showed that play therapy can be used as a suitable method to reduce children's emotional and behavioral problems.