چکیده:
موریس مرلوپونتی، پدیدارشناس قرن بیستم، کارکرد تن را در ادراک حسی، مفهومی متمایز میدانست. از دهه 1980 جریانی انتقادی شکل گرفت که در پی ایجاد تغییراتی در تولید آثار هنری بود؛ بهطوریکه درگیری مخاطب با اثر هنری از طریق کلیه حواس صورت پذیرد. این مقاله به تحلیل اثری از فریده لاشایی با عنوان «پایین رفته از لانه خرگوش» در موزه هنرهای معاصر تهران میپردازد؛ پرده نقاشی شده نقشه ایران همراه با ویدئوآرتی از پرشِ خرگوشهایی به درونِ نقشه. تحلیلِ رابطه نقاش هنگام خلقِ اثر و نیز مخاطب هنگام مواجهه با اثر، با مسئله بدنمندی، هدف اصلی این پژوهش است. روش تحقیق در مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی خواهد بود. ابتدا با روش توصیفی و گردآوری اطلاعات با مطالعه مآخذ کتابخانهای، پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی تشریح میشود. سپس در روش تحلیلی، با تکیه بر آرای مرلوپونتی، در پی پاسخ این سؤالات خواهد بود: نقشِ بدن و بدنمندی در ادراک جهان از دیدگاه نقاش چگونه است؟ همآوایی در اثر مذکور که متشکل از دو جزء نقاشی و ویدئو است، چگونه محقق میشود؟ از آنجایی که در مواجهه سوژه با اثرِ مذکور برقراری ارتباط چندگانه حسی مطرح است، ادراکِ حسی مخاطب چگونه تحقق میپذیرد؟ بدنِ مخاطب (سوژه) چه نقشی در درک او از اثر مذکور دارد؟ نتایج بدین شرح خواهد بود: با تکیه بر رویکرد پدیدارشناسانه مرلوپونتی، لاشایی در مقامِ یک نقاش، سوژهای بدنمند است که با جهان مواجه بوده و بدن و حسیات جزئی از تجربه او محسوب میشود. همآوایی کلی در اثر مذکور لاشایی، مصداقی از مفهوم همنفوذی کیفیتهای محسوس در دیدگاه مرلوپونتیست. همچنین برخورد مخاطب با این اثر، برخوردی تنانه است. با نظر به مسئله گشتالت در دیدگاهِ مرلوپونتی، ادراکِ حسی در مخاطب، به دلیل وحدت حسیات، صورت میپذیرد. جمعبندی چنین خواهد بود که در اثرِ مذکور، پیوستگی سوژه با بدن خویش، موجبات ادراک حسی از جهان است.
Maurice Merleau-Ponty, the twentieth century phenomenologist, believed that the body's functionality in sensual perception is a distinguished notion. From 1980s, a critical movement took form which made some changes in art works production in order to actualize a chiasm between the audience with an art work through senses. Farideh Lashaee, as one of the contemporary artists, in her recent works, has made use of videos to make rooms for hidden narrations. This article analyzes her Gone down the rabbit hole work in Tehran Contemporary Arts Museum _ the curtain painted from Iran's map with an art video of rabbits' leap into the map. The present article explains Merleau-Ponty's sensual perception through a descriptive-phenomenological approach. Afterwards, reliant on Merleau-Ponty's ideas, it intends to answer some questions analytically. What would be the roles of body and embodiment in perceiving the world from the painter's standpoint? How the euphony between video and painting would be actualized in the mentioned work? What would be the role of audience's body (subject) in her perception in such a work? Subject's confrontation with the hinted work is making a multi-sensual relations, how does the audiences' sensual perception will come true? As a result, regarding the phenomenological approach, the main cocern rests on the painter as an embodied subject encountering the world while the body and sensation would be parts of her experience. Merleau-Ponty envisions painting as the representation of sensual experience. The euphony of the work is the outcome of the co-penentration of the sensual characteristics in Merleau-Ponty's viewpoint. The audience's chiasm with Lashaee's work is an embodied interaction. With regards to Geshtalt in Merleau-Ponty's perspective, the audience's sensual perception, takes shape because of the unity of sensations. Eventually, in Lashaee's work, the subject's integration with her body gives rise to the sensual perception of the world.