چکیده:
یکی از دغدغههای اصلی جوامع دینی بخصوص جامعه اسلامی ایران حجاب مناسب داشتن دختران در اماکن و مجامع عمومی است. عدم گرایش مثبت دختران به حجاب منطبق با هنجارهای دینی، از مسائل امروزین جوامع اسلامی محسوب میشود. ابراز علاقه مثبت و منفی دختران به پدیدهحجاب حاصل تهنشست کنشهای مشترک خانواده، اجتماعات محلی و رسانهها است. معمولاً در تغییرات نگرش به حجاب ابتدا گرایشات مخاطبین دچار تغییر و تحول میشود به همین منظور در این مقاله میزان گرایشات دختران دبیرستانی و کارشناسی بهعنوان هدف این مقاله با استفاده از روش پیمایش مورد کنکاش قرارگرفته است. نمونه کشوری این مقاله و پژوهش با استفاده از روش کوکران و با روش نمونهگیری طبقهی و با رعایت سایر چارچوبهای نمونهگیری 1200 نفر در کل کشور متناسب با جمعیت هر استان انتخاب شد. 27 درصد دختران در حال تحصیل دوره کارشناسی و 4/36 درصد دختران دبیرستانی در حال تحصیل در کل کشور استفاده از حجاب اسلامی در امکان عمومی را لازم میدانند. دختران دبیرستانی حدود 9 درصد بیش از دخترانی کارشناسی به پوشش حجاب در اماکن عمومی اعتقاددارند. این میزان در کشوری ایران اسلامی زنگ خطر است. درمجموع بیش از دوسوم دختران اعتقاد به پوشش حجاب در اماکن عمومی ندارند.
One of the main concerns of religious societies, especially the Islamic society of Iran, is the appropriate hijab for girls in public places and gatherings. Girls' lack of positive attitude towards hijab according to religious standards is one of the problems of today's Islamic societies. Expressing positive and negative interest of girls to the phenomenon of hijab is the result of joint actions of family, local communities and media. Usually, in the changes of attitude towards hijab, the audience's tendencies are changed and transformed first. For this purpose, in this article, the amount of tendencies of high school and undergraduate girls has been investigated using a survey method as the aim of this article. The national sample of this article and research was selected by using the Cochran method and the stratified sampling method and by observing other sampling frameworks of 1200 people in the whole country according to the population of each province. 27% of undergraduate girls and 36.4% of high school girls in the whole country consider it necessary to use the Islamic hijab in public. About 9% of high school girls believe in hijab in public places more than undergraduate girls. This amount is worrying in the Islamic country of Iran. In total, more than two-thirds of girls do not believe in wearing hijab in public places.
خلاصه ماشینی:
معمولاً در تغییرات نگرش به حجاب ابتدا گرایشات مخاطبین دچار تغییر و تحول میشود به همین منظور در این مقاله میزان گرایشات دختران دبیرستانی و کارشناسی بهعنوان هدف این مقاله با استفاده از روش پیمایش مورد کنکاش قرارگرفته است.
حال دختران بعد از سپری کردن دوره آموزشی مدرسه وارد یکنهاد آموزشی دیگر میشوند که قیودات دوره گذشته را ندارند و از آزادی عمل بیشتری برخوردارند، این دو عنصر زمینه پذیرش فرهنگ و گفتمان جدید درباره حجاب بسیار مؤثر است.
با توجه به مسئله ذکرشده لازم است پژوهشی بهصورت پانلی از یک نمونه مکفی از دختران دوره متوسطه اخذ شود و نگرش آنان به حجاب سنجیده و پس از ورود به دانشگاه مجدداً نگرش آنان به حجاب مورد ارزیاب قرار گیرد، تا اينكه تفاوتهای این دو نهاد آموزشی در ارائه الگوی حجاب روشن شود.
5. تکیهبر اینکه رعایت حجاب یک دستور الهی است، ضمن آنکه در مراحل سنی گوناگون قابل توصیه است، نیازمند تقویت بنیانهای فکری دختران در حوزه مباحث خداشناسی است (معتمدی، 1397) نصرتالله نعمتیفر و محمدمهدی صفورایی پاریزی در مقاله «بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران با تأکید بر ابعاد دینداری (مورد مطالعه: کاربران زن شبکه اجتماعی اینستاگرام)» با روش پیمایش به رابطه بین میزان استفاده از شبکههای مجازی و میزان دینداری بر اساس مدل استارك و گلارك پرداخته است.
در این مقاله گرایش به حجاب بهعنوان یک مفهوم محافظ برای دختران در جوامع دارای حضور مردان در دو دوره متفاوت ازلحاظ کنترل والدین در زیست جهان دختران نوجوان و جوان مدنظر است.
این تفاوت حکم حجاب در بین دو دوره تحصیلی دختران متوسطه و کارشناسی کاملاً مشهود است.