چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خودپنداره تحصیلی با خودنظم دهی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه 3 شهر کرج در سال تحصیلی 1401 -1400 بود و حجم نمونه با استفاده از نرم افزار تعیین حجم نمونه Gpower 120 نفر در نظر گرفته شد که به منظور افزایش دقت و امکان حذف برخی از افراد بیتفاوت و یا غیر معتبر تعداد 132 پرسشنامه به صورت تصادفی بین افراد جامعه آماری توزیع و نتایج با استفاده از آن جمع آوری گردید که بعد از پیش پردارزشها در نهایت 126 نمونه در تحلیل نهایی وارد گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یی یسن چن (2004)، خودنظم دهی تحصیلی وریان (۱۹۸۷) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی نتایج در کل نشان داد خودپنداره تحصیلی می تواند خودنظم دهی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند و با توجه به ضریب تبیین (R2) میتوان گفت که متغیرهای پیش بین میتوانند 20 درصد از واریانس خودنظم دهی تحصیلی و 24 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را تبیین کنند و از بین متغیرهای پیش بین مورد ارزیابی ابعاد آموزشگاهی و غیر آموزشگاهی خود پنداره با ضریب مثبت و بتای 322/0 (pv<0/01). و 183/0 (pv<0/05). وارد معادله رگرسیونی خودنظم دهی تحصیلی و بعد آموزشگاهی با ضریب مثبت و بتای 440/0 (pv<0/01) وارد معادله رگرسیونی سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان گردیده است.
The purpous of this study study was to determine the relationship between academic self-concept and academic self-regulation and academic vitality in students. The research method was correlational. The statistical population of the present study included all high school students in District 3 of Karaj in the academic year 1401-1400 and the sample size was considered to be 120 people using Gpower sample size software to increase the accuracy and possibility of eliminating some people. Indifferent or invalid 132 questionnaires were randomly distributed among the statistical population and the results were collected using it. After pre-values, finally 126 samples were included in the final analysis. Data collection tools in this study included three questionnaires of Yessen Chen (2004) academic self-concept, Verian academic self-regulation (1987) and Dehghani-Zadeh and Hossein-Chari (2012) academic vitality questionnaire. Research hypotheses were tested using Pearson correlation test and regression analysis. Examination of the results showed that academic self-concept can predict students' academic self-regulation and academic vitality, and according to the coefficient of explanation (R2), it can be said that predictor variables can be 20% of the self-regulatory variance. Explain academic achievement and 24% of the variance of students' academic vitality and among the predictive variables evaluated are school and non-school dimensions with a positive coefficient and beta of 0.322 (PV <0.01). And 0.183 (PV <0.05). Has entered the regression equation of academic self-regulation and the school dimension with a positive coefficient and beta of 0.440 (PV <0.01) has entered the regression equation of academic vitality in students.