چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر ترومای سازمانی بر عملکرد شغلی با میانجیگری استرس ادراک شده کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ نوع روش تحقیق توصیفی و پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه، میدانی بوده. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش در استان اردبیل میباشد. که با توجه به اطلاعات دقیق ما از قسمت فناوری اطلاعات تعداد 19 اداره آموزش و پرورش با 17 هزار کارمند در سطح استان اردبیل وجود دارد. حجم نمونه آماری نیز به دلیل استفاده از نرم افزار لیزرل و روش تحلیل معادلات ساختاری مضربی از سوالات پرسشنامه خواهد بود به این صورت که کل سوالات پرسشنامه را که تعداد (51) سوال میباشد در عدد (5) که نشان دهنده طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد ضرب میکنیم و تعداد نمونه آماری 255 نفر به دست میآید. فرایند توزیع پرسشنامهها نیز چنین خواهد بود ابتدا بلامانع بودن توزیع پرسشنامهها را از مراجع ذیصلاح دریافت نموده و به مدت یک هفته پرسشنامهها را در بین کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل توزیع نموده و سپس پس از جداسازی پرسشنامههای باطله و پاسخ نداده شدهها پرسشنامهها جهت انجام فرایند تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار مورد استفاده خواهیم کرداز سه پرسشنامه استاندارد ترومای سازمانی (ویویان و هورمن، 2015)، عملکرد شغلی (هرسی و گلداسمیت، 2015)، استرس ادراک شده (کوهن، 2014) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید و درنهایت پس از تحلیل داده ها نتایج نشان داد که:
فرضیه فرعی اول) ترومای سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل تاثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی دوم) ترومای سازمانی بر استرس ادراک شده کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل تاثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی سوم) عملکرد شغلی بر استرس ادراک شده کارکنان اموزش و پرورش استان اردبیل تاثیر معنی داری دارد.
فرضیه اصلی) استرس ادراک شده در تاثیر ترومای سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل نقش میانجی دارد.
خلاصه ماشینی:
از سه پرسشنامه استاندارد ترومای سازمانی (ویویان و هورمن، 2015)، عملکرد شغلی (هرسی و گلداسمیت، 2015)، استرس ادراک شده (کوهن، 2014) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید و درنهایت پس از تحلیل داده ها نتایج نشان داد که:فرضیه فرعی اول) ترومای سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل تاثیر معنی داری دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چرا افزایش تلاطمهای محیطی که منجر به کاهش مشروعیت و مقبولیت سازمانی در بین کارکنان و سازمانهای رقبا میشود نادیده گرفته میشود؟ چگونه عدم اتخاذ راهبرد مناسب برای تعامل با محیط سازمانی و نبود روابط دوستانه با محیط سازمانی بر طبل ترومای سازمانی میکوبد؟ اما مهمترین مسایلی که در متغیر عملکرد شغلی قابل بیان و بررسی میباشد این است که آیا متناسب بودن استعداد و توانایی کارکنان با شغل خود میتواند عملکرد شغلی اش را در سازمان تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا آموزشهای لازم در زمینه کاری و داشتن اهداف مشخص کاری، حمایت کارکنان توسط مدیران در سازمان میتواند عملکرد شغلی آنان را تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا ابتکارات و نوآوری در شغل، شرایط اقتصادی جامعه، و در نهایت شرایط سازمانهای رقیب میتواند تاثیری بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش داشته باشد؟ مساله مهم دیگر مربوط به متغیر استرس ادراک شده میباشد در مورد تاثیرات استرس ادراک شده بر کارکنان و به دنبال آن تحت تاثیر قرار دادن سلامت بدنی، روانی، انگیزه پیشرفت در کارکنان تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان میدهد استرس ادراک شده همچنان جزو مسایل مهم در سازمانهای امروزی میباشد که رشد و پیشرفت هر سازمانی در گرو حل آن میباشد.