چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی معلمان دوره ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بود. روش تحقیق ازنظر ماهیت و محتوایی یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان دوره ابتدایی (زن و مرد) در شهرستان نورآباد ممسنی به تعداد 417 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 201 نفر بعنوان حجم نمونه آماری انتخاب شد. شیوه نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی طبقه ای بود. برای گردآوری عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی معلمان از پرسشنامه محقق ساخته و برای برای متغیر توانمند سازی روانشناختی از پرسنشامه اسپریتزر (1995) استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از استاد راهنما در مورد پرسشنامه و سوالات آن نظرخواهی گردید و در نهایت، اعتبار پرسشنامه تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی برای توانمندسازی روانشناختی با ضریب 0.81، عوامل فردی 0.77، عوامل گروهی 0.77 و عوامل سازمانی 0.73 بدست آمد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی و ماتریس همبستگی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. همچنین برای تایید نهایی مدل از روش معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار PLS استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، عوامل موثر بر توانمندسازی معلمان در 3 گروه 1- عوامل فردی (جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری) ۲- عوامل گروهی(اثربخشی گروهی، اهمیت گروه و اعتماد درونی گروه) 3- عوامل سازمانی (کاهش ابهام، حیطه کنترل، حمایت اجتماعی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به منابع و جو مشارکتی) شناسایی گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل فردی (جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری)، عوامل گروهی(اثربخشی گروهی، اهمیت گروه و اعتماد درونی گروه) و عوامل سازمانی (کاهش ابهام، حیطه کنترل، حمایت اجتماعی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به منابع و جو مشارکتی) بر توانمندسازی معلمان تاثیر معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافتههای این پژوهش، عوامل موثر بر توانمندسازی معلمان در 3 گروه 1- عوامل فردی (جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری) ۲- عوامل گروهی(اثربخشی گروهی، اهمیت گروه و اعتماد درونی گروه) 3- عوامل سازمانی (کاهش ابهام، حیطه کنترل، حمایت اجتماعی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به منابع و جو مشارکتی) شناسایی گردید.
یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل فردی (جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری)، عوامل گروهی(اثربخشی گروهی، اهمیت گروه و اعتماد درونی گروه) و عوامل سازمانی (کاهش ابهام، حیطه کنترل، حمایت اجتماعی، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به منابع و جو مشارکتی) بر توانمندسازی معلمان تاثیر معناداری دارند.
در اسناد بالادستی، همچون سند تحول بنیادین بر توانمندسازی معلمان تأکید شده > توانمندسازی معلمان توسط شرت، گرین 5 n"/>n"/> (۱۹۹۴) به عنوان فرایندی تعریف شده است که به وسیله آن مشارکت کنندگان محیط آموزشی، صلاحیتهای خود را بهبود میبخشند و رشد حرفه ای خود را ارتقا میدهند، مسایل و مشکلات را حل میکنند و در قبال کارها مس 6 t="Somech"/>t="Somech"/> (۲۰۰۵) معتقد است که مربیان توانمند عملکرد آموزشی و تعهد شغلی بالاتر، روابط بین فردی خوب و تعهد سازمانی بالاتری د 7 ="Mearoof"/>="Mearo psychological empowerment Khanka Ardharn, K.
بنابراین سوال اصلی که این تحقیق درصدد است تا بدان جواب دهد این است که « چه عواملی بر توانمند سازی شناختی معلمان دوره ابتدایی موثر میباشند ؟ و چه مدلی را برای روابط بین آنها میتوان ارائه نمود؟« اهمیت و ضرورت پژوهش امروزه نظام آموزش و پرورش، به عنوان یک پدیده عام اجتماعی، جزء لاینفک زندگی اجتماعی به شمار میرود و توانمند سازی کارکنان، کارآمد کردن نظام آموزشی کشور برای تأمین منابع انسانی مورد نیاز از الزامات اساسی و مهم در جهت تحقق اهداف چشم انداز میباشد.