چکیده:
با ظهور فناوریهای نوین و گسترش رسانه های اجتماعی، افقهای جدیدی بهروی رادیو گشوده شد. چنانکه رادیو میتواند تعاملی دوسویه با مخاطبان خود داشته باشد و با استفاده از امکانات رسانه های اجتماعی، اعتماد مخاطب و وفاداری آن را کسب کند. با توجه به اهمیت این موضوع، بررسی عواملی که بر مشارکت و درگیرسازی کاربران مؤثر است؛ برای رسانه رادیو اهمیت پیدا میکند. هدف این پژوهش شناسایی و صورتبندی عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت کاربران در اینستاگرام رادیو انگلیسی برونمرزی صداوسیماست. در این پژوهش از نظریههای استفاده و رضامندی و همگرایی رسانه استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل مضمون و شیوه جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختمند با 15 صاحبنظر حوزه رسانه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد عوامل مؤثر در درگیرسازی مخاطب در رسانههای اجتماعی برونمرزی از جمله اینستاگرام رادیو انگلیسی شامل هشت مضمون اصلی است. «تعامل با مخاطب»، «تخصص، آشنایی و استفاده بهموقع از قابلیتهای رسانههای اجتماعی» و «مخاطبشناسی در تحریریه رادیوها» از عوامل مؤثر در مشارکت مخاطب شناخته شده و استفاده بهموقع از «راهبردهای افزایش درگیر کردن (مشارکت دادن) مخاطب» و «اشتراک مخاطبان در محتوای رسانه» بر رفتار کاربر در مشارکت کردن مؤثر است. همچنین مضمونهای «خطمشی رسانه»، «ملاحظه اخلاقی و فرهنگی» و «اسناد سیاستگذاری و راهبرد برونمرزی» که از نتایج بهدست آمده در تحقیق است؛ بهصورت مستقیم بر مشارکت و درگیرسازی مخاطب تأثیرگذار است و میتواند رسانههای برونمرزی را برای داشتن مخاطب فعال و وفادار یاری کند.
With the emergence of novel technologies and prevalence of social media, new horizons have been introduced into radio programs. In fact, radio is a platform that can have mutual interactions with the audience and gain their trust and loyalty. Hence, it is essential to analyze the factors affecting user participation and engagement in radio programs. This study aimed to identify and list the effective factors in improving user participation in the international English radio programs of IRIB World service on Instagram. For this purpose, the theories of media use, gratification, and convergence were applied. The thematic analysis was then adopted, and semi-structured interviews were conducted to collect data from 15 media experts. According to the research findings, effective factors of the audience engagement in IRIB World Service's social media (e.g., English radio programs on Instagram) had eight main themes. “Interaction with the audience”, “specialty, acquaintance, and in-time use of social media functions”, and “identification of the audience in radio newsrooms” are among the effective factors in the audience participation. The in-time use of “strategies for improving the audience engagement (participation)” and “involvement of the audience in media contents” can also affect the user behavior in participation. The research results indicated that themes of “media policy”, “ethical and cultural considerations”, and “policymaking documents and international strategies” directly affect participation and engagement of the audience and can contribute to IRIB World Service media to have active and loyal audience.