چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی فعالیتهای قصه گویی برای افزایش دامنهی لغات و گفتار زبانی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی 10 مدرسه از مدارس دولتی ناحیه یک شهرستان بندرعباس انجام شده است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه یک شهرستان بندرعباس است که از میان 10 مدرسه، 4 کلاس پایه چهارم انتخاب شده است.
که از میان آنها 120 نفر (60 نفر در گروه آزمایش و 60 نفر در گروه کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد نظر در این پژوهش آزمون افزایش گفتار زبانی و دامنهی واژگان لغات است. که شامل واژگان ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، مهارت معناشناسی، مهارت گوش دادن، صحبت کردن بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی، از میانگین انحراف استاندارد و فراوانی در بخش آمار توصیفی، از میانگین انحراف استاندارد و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است. در پژوهش حاضر علاوه بر قصه گویی به پرداختن فعالیت هایی مثل قصه خوانی، نمایش خلاق، بحث و گفت و گو و گوش دادن به همزمانی آنها نیز توجه شده است. نتایج پژوهش نشان داده که افزایش مولفههای گفتاری با بیش از 99 درصد اطمینان، تاثیر مثبت و معنادار بر رشد مهارت کلامی و افزایش دامنهی لغات دانش آموزان داشته است. بیشتر فعالیتها براساس یافتههای کمی پژوهش، گواه صحت این مدعاست.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی استفاده از روشهای قصهگویی بر افزایش دامنه لغات گفتاری دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه یک سال 99-98 سمیه صادقی 1 بتول قاسمی گوربندی 2 چکیده این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی فعالیتهای قصه گویی برای افزایش دامنهی لغات و گفتار زبانی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی 10 مدرسه از مدارس دولتی ناحیه یک شهرستان بندرعباس انجام شده است.
در پژوهش حاضر از میان فعالیتهای زبان آموزی مقطع ابتدایی تاثیر همزمان 5 فعالیت (بازی، نمایش خلاق، شعر، قصه و بحث و گفتگو) به شیوهی متمایز از اجرای فعالیتهای مرسوم مقاطع ابتدائی دخترانه شهرستان بندرعباس ناحیه 1 مورد بررسی و اجرا قرار گرفت، قصه و داستانگویی مهارت گوش دادن کودک را تقویت میکند.
(پرکار، 1382) پژوهش حاضر به ما بازگو مینماید که فعالیتهای زبان آموزی در مقطع ابتدایی ضروری است و تاثیر بسیاری بر مهارتهای واژگان و دستوری کودکان میگذارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هرچه محرکهای شنیداری و صحبت کردن جو مباحثه و گفت وگو در قالب قصهگویی با بزرگ ترها بیشتر فراهم شود گفتار کودکان غنی تر میشود و مهارتهای زبانی بیشتری را کسب میکنند و گنجینهی مفاهیم و واژگان وسیع تری خواهند داشت.
یافتهها و نتایج پژوهش نتایج تحلیل نویسی نمرات آزمون زبان گفتاری و افزایش دامنهی لغات در دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی در جدول اشاره و تشریح شده است.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش قصه گویی بر افزایش دامنهی لغات گفتاری دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی، انجام گرفت.