چکیده:
با تامل ادبیات داستانی امروز عرب، آثار داستانی فراوانی را متاثر از جنگ بین مسلمانان عرب و صهیونیسم مییابیم که نویسندگان این آثار، مستقیم یا غیرمستقیم از این پدیده تاثیر پذیرفتهاند تا چهره واقعی یهود غاصب را به جهان معرفی نمایند. قوم یهود با ویژگیهای خاصی که دارد، به عنوان بدترین دشمن اسلام معرفی شده و هیچکس به سرسختی او با مسلمانان مقابله نمیکند. تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف معرفی چهره یهود در رمانهای دم لفطیر صهیون حارة الیهود و ربیع حار نگارش شده است، یافتهها حاکی از آن است که در هر دو رمان، آنان در آثار خود از حادثه تاریخی سخن میگویند و با بهره از ظرفیتهای ادبیات داستانی، روایتی ماندگار از واقعیتها بیان شده است و از تمامی مولفهها و روایتی به عنوان نشانهای برای تبیین اعتقادات و ایدئولوژی مورد نظر خود استفاده نمودهاند تا تصویر واقعی یهودیان روشن گردد. در این رمانها پیش زمینهای را که عملیات شهادت آغاز میشود، روشن میکند و به سوالات مطرح شده در عرصه بین المللی در مورد مقاومت، شهادت و آنچه غرب تروریسم مینامد پاسخ میدهند.
خلاصه ماشینی:
│ ٥ نوع مقاله : پژوهشی صفحات ٢٠ – ٥ ویژگیهای رفتاری و عملکرد میدانی یهود در داستان های امروزی عرب (مطالعه موردی رمان های دمٌ لفَطیر صَهُیون حارة الیهود و ربیع حار) 1 ابراهیم برزگر 2 اردشیر صدرالدینی 3 مصطفی یگانی چکیده با تأمل ادبیات داستانی امروز عرب ، آثار داستانی فراوانی را متأثر از جنـگ بـین مسـلمانان عرب و صهیونیسم می یابیم که نویسندگان این آثار، مستقیم یا غیرمسـتقیم از ایـن پدیـده تـأثیر پذیرفته اند تا چهره واقعی یهود غاصب را به جهان معرفی نمایند.
تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف معرفـی چهـره یهـود در رمان های دمٌ لفَطِیر صَهیون حارة الیهود و ربیع حار نگارش شده است ، یافته ها حاکی از آن اسـت که در هر دو رمان ، آنان در آثار خود از حادثه تاریخی سخن می گویند و با بهـره از ظرفیـت هـای ادبیات داستانی ، روایتی ماندگار از واقعیت ها بیان شده اسـت و از تمـامی مؤلفـه هـا و روایتـی بـه عنوان نشانه ای برای تبیین اعتقادات و ایدئولوژی مورد نظر خود استفاده نموده اند تا تصویر واقعی یهودیان روشن گردد.
نشانه شناسی عنوان در رمان دمٌ لفَطِیر صَهیون حارة الیهود: رابطه عنوان یـک اثـر ادبـی و خود اثر، رابطه ای بحث برانگیز و تکاملی است و شاید این مفهوم همان چیزی باشـد کـه صـلاح فضل آن را «نقش عنصری به نام نشانه شناسی در متن » نامیده اسـت (فضـل ، ١٩٩٢: ٢٣٦).