چکیده:
تجربه معنوی، یکی از ظرفیتها و زمینههای رو به رشد در مقاصد گردشگری است و طیف وسیعی از گردشگران مذهبی و سکولار را در بر میگیرد. هدف تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل انگیزهها و عوامل مؤثر بر تجربه معنوی گردشگران زن خارجی در ایران است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ۳۸۳ پرسشنامه از گردشگران زن خارجی در هتلهای محل اقامت گردشگران و یا در فرودگاه بعد از اتمام سفر و در حین بازگشت به کشورشان، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندعاملی در نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برای گردشگران زن خارجی، هماهنگی با طبیعت بهعنوان مهمترین انگیزه کسب تجربه معنوی در سفر به ایران است. از بین ویژگیهای مقصد گردشگری، جغرافیای طبیعی و تاریخ و فرهنگ بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تجربه معنوی زنان گردشگر خارجی در سفر به ایران است.
Spiritual experience is one of the growing potentials and attractions in many tourist destinations, and involves a wide range of religious and secular tourists. This paper aims to analyze the motives and factors affecting the spiritual experiences of foreign female tourists in Iran. The required data were collected using 383 questionnaires from foreign female tourists in the hotels where they stayed, or at airports on their way to their country. Then the data were analyzed by applying correlation test and multi-linear regression analysis. The results of study show that, being in harmony with the nature is the most important motive for foreign female tourists traveling to Iran. Among the characteristics of tourist destinations, natural geography, history and culture lie as the most important factors affecting the spiritual experiences of the foreign female tourists visiting Iran.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان میدهد که برای گردشگران زن خارجی، هماهنگی با طبیعت به عنوان مهم ترین انگیزه کسب تجربه معنوی در سفر به ایران است .
از بین ویژگیهای مقصد گردشگری، جغرافیای طبیعی و تاریخ و فرهنگ به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل تأثیرگذار در تجربه معنوی زنان گردشگر خارجی در سفر به ایران است .
شاخص ها و متغیرهای تحقیق نوع متغیر ابعاد شاخص ها متغیرها سلامتی هویت یابی فیزیکی کیفیت تجربه امنیت خودشکوفایی ارتباطات متقابل تغییر کیفیت زندگی انگیزه سفر اجتماعی تغییر سبک زندگی درک فرهنگی تعقل هماهنگی با طبیعت فلسفه خلقت ذهنی دین و اعتقادات مذهبی متغیرهای مستقل زیارت و ارتباطات فراحسی درک ارزش های مقدس طبیعت و آب و هوا جذابیت های اصلی تاریخ و فرهنگ رویدادها ویژگی های امنیت ویژگی های تعدیل کننده و مقصد هزینه ها تقویت کننده موقعیت زیرساخت عوامل و منابع حمایتی مهمان نوازی سن خصوصیات وضعیت تأهل خصوصیات دموگرافیک دموگرافیک تحصیلات درآمد (Source: Rich, 2012; Crouch, 2011; Heinzman, 2011; Cheer, 2017) جامعه آماری پژوهش ، گردشگران زن ورودی بین سال های ٢٠١٧ تا ٢٠٢٠ قبل از دوران کووید – ١٩ بوده است که بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی سالیانه حدود ١٥٠٠٠٠٠ زن گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده اند.
بررسی فرض سفر به ایران ، تجربه معنوی گردشگران خارجی را افزایش داده است که با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون (جدول ٢ و ٣) نشان میدهد ضریب همبستگی اسپیرمن برای این دو متغیر ٠/٩٤٤ می باشد.
Spiritual & Yoga Tourism: A case study on experience of Foreign Tourists visiting Rishikesh.