چکیده:
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع دادهها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفهای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بیبی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگیهای حرفهای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفهای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد شایستگیهای حرفهای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفهای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای را بهصورت فزاینده تعدیل میکند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمانهای دانشبنیان، زمینهی توسعه شایستگیهای حرفهای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم میآورد.
Today, Professional performance upgrade is one of the challenges for human resource managers, and development of professional competencies is accepted strategy to improve individual and organizational performance. Given the nature of the knowledge based organizations and creating creative and innovative environments, development of professional competencies for knowledge workers is more important. This research aims to the effect of professional competencies dimensions of knowledge workers on professional performance by moderating role of innovative climate in knowledge based organizations of public sector. Research in terms of purpose is applied and type of data is quantitative and nature, is descriptive and correlation. Statistical population consisted of 328 knowledge workers of knowledge based organizations selected provinces (Tehran, Qazvin, Qom and Alborz), 177 people were selected in stratified random sampling. To measure the professional performance used Koopmans et al. (2014) questionnaire and for measure innovative climate used Bibi et al. (2020) questionnaire. Also, Professional competencies are measured with four subscales of knowledge, skills, ability and attitudes by use of Poorkarimi et al. (2017) questionnaire. Data analysis performed by using SmartPLS software and emphasized path analysis test. Results show that professional competencies dimensions include professional knowledge; professional skills, professional ability and professional attitude have a direct impact on professional performance. On the other hand, innovative climate moderates the effect of professional competencies dimensions on professional performance. Therefore, innovative climate by promoting and encouraging innovative culture of knowledge-based organizations provides the basis for development of professional competencies for individual excellence and the realization of organizational goals.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است.
محققان بر این باورند که منابع انسانی بهعنوان مهمترین عامل تولید (Rima, Haryati & Aprilia, 2021) نسبت به سایر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است (Sadiartha, 2021) و پیشرفت فناوریها بدون حضور منابع انسانی فرهیخته چندان اهمیتی ندارند؛ ازاینرو جذب و نگهداری منابع انسانی شایسته و ارتقای عملکرد آنها یکی از دغدغههای مدیران و یک چالش بزرگ برای سازمانها است (Golshani, Salavati & Ahmadi, 2020).
در سالهای اخیر، الگوهای مختلفی برای شایستگیهای حرفهای ارائه شده است؛ بااینحال، با توجه به ماهیت و فلسفه وجودی سازمانهای دانشبنیان، بررسی میزان تأثیر این شایستگیها بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی همچنان یک موضوعی است که در ادبیات و پیشینه تجربی کمتر به آنها پرداخته شده است.
پیشینه پژوهش در زمینه تبیین نقش توسعه شایستگیهای حرفهای و جوکاری نوآورانه در بهبود عملکرد کارکنان دانشی هیچ پژوهش مشخصی تاکنون انجام نشده است؛ البته ارتباط این مفاهیم در کنار سایر متغیرها بررسی شده است که در ادامه به مرتبطترین پژوهشهای داخلی و خارجی پرداخته شده و درنهایت مورد تحلیل انتقادی قرار میگیرد.
نتیجهگیری و پیشنهادهای پژوهش هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی بر عملکرد حرفهای با تبیین نقش تعدیلگری جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی است که با توجه به توسعه فرضیهها و تحلیل روابط بین سازههای اصلی، مدل ارائه شده از برازش لازم برخوردار است.
بنابراین توسعه شایستگی دانش حرفهای در سازمانهایی با جو نوآورانه برای بهبود عملکرد کارکنان مؤثر است.