چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای عمده در آموزش روش تحقیق در رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی است. این پژوهش با رویکردی کیفی مبتنی بر تحلیل تم و با استفاده از ابزار مصاحبه انجام شد. در این پژوهش بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند، با 20 نفر از اساتید و صاحبنظران روش تحقیق کشور در رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. دادهها از طریق تحلیل تم و بر اساس شش مرحلهای که برون و کلارک (2006) پیشنهاد دادند (آشنایی با دادهها، تولید کدهای اولیه، جستجو برای تمها، بازنگری تمها، تعریف و نامگذاری تمها و تهیه گزارش) مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل مصاحبهها نشان داد چالشهای اساسی در آموزش روش تحقیق در رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی را میتوان در سه حیطهی کلی برنامه درسی، عناصر نقشآفرین در برنامهی درسی و مشکلات ساختاری قرار داد. برنامهی درسی مضامینی از قبیل درس و تعداد واحدها، محتوا و منابع، تدریس و ارزشیابی را شامل میشود. عناصر نقشآفرین شامل دانشجو و استاد است، و جنبههای ساختاری گسترش بیرویهی آموزش عالی و الزامات و زیرساختها را در برمیگیرد.
This study aims at identifying major challenges in teaching research methods in the fields of education and psychology. The research followed a qualitative approach where semi-structured interviews were analyzed using a thematic analysis. Based on purposeful sampling, twenty experts who had several years of experience in teaching research methods in the fields of education and psychology were interviewed. The data were then analyzed through the thematic analysis method based on the six steps suggested by Braun and Clarke (2006), namely acquainting researcher with the data, generating initial codes, searching for themes, reviewing themes, defining and naming themes, and producing the report. With regard to challenges of teaching research methods, three main themes have emerged from interviews: curriculum, commonplace and structural problems. The curriculum challenges include issues pertaining to the course and number of units, content and resources, teaching and evaluation. The commonplace challenges include the student and the instructor-related issues, and the structural challenges include unprecedented expansion of higher education, requirements and infrastructure.