چکیده:
هدف از پژوهش حاضر چگونگی تحقق برنامه درسی بین المللی برای یک رشته علمی (مورد رشته فرهنگ و ادب ایران) در دانشگاه الزهرا (س) میباشد. برای پاسخگویی به پرسش پژوهش، از رویکرد پژوهشی کیفی و روش مصاحبه استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل اساتید و متخصصانی است که در حوزه زبان و ادبیات فارسی و نیز برنامه ریزی درسی فعالیت علمی و یا اجرایی دارند. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع "نمونهگیری گلوله برفی" میباشد. از بین متخصصان و اساتید 22نفرآنها با توجه معیارهای ذکر شده برای مشارکت و ارائه اطلاعات انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از ابزار مصاحبه انجام گرفته است. از میان انواع مصاحبه، از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. برای تحلیل، از روش «تحلیل محتوای مضمونی»، استفاده شده است. براساس مجموع نظرات حاصل از پاسخ پرسشها و نیز مبانی نظری رشته، چارچوب مفهومی برنامه درسی بین المللی در دانشگاه الزهرا با تمرکز ویژه بر رشته فرهنگ و ادب ایران مطرح شد. عوامل و مولفههای بدست آمده از مصاحبهها قرابت و نزدیکی با عناصر مطرح شده از سوی شوآب دارد که در نهایت چارچوب مفهومی در قالب چهار کامان پلیس شوآب (شرایط، استاد، دانشجو و محتوا) توضیح داده شد.
The purpose of this study is how to implement an international curriculum for a scientific field (in the field of Iranian culture and literature) at Al-Zahra University.To answer the research question, a qualitative research approach and interview method have been used. The research community includes professors and specialists who have scientific or executive activities in the field of Persian language and literature as well as curriculum planning. The sampling method is targeted "snowball sampling". Among the experts and professors, 22 were selected according to the mentioned criteria for participation and presentation of information. Data collection was done using interview tools. , the semi-structured interview method has been used. For analysis, the method of "thematic content analysis" has been used. Based on the totality of opinions obtained from the answers to the questions as well as the theoretical foundations of the field, the conceptual framework of the international curriculum at Al-Zahra University was proposed with a special focus on the field of Iranian culture and literature. The factors and components obtained from the interviews are close to the elements proposed by Schwab, which finally explained the conceptual framework in the form of the four elements of Schwab police