چکیده:
معنا و جایگاه مرگ در نظریه شادکامی و بهزیستی سلیگمن (مدل پِرما) مبهم است. مقاله حاضر با هدف ابهامزدایی از راه تطبیق نظرات امام سجاد(ع) و سلیگمن به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. یافتهها بیانگر آن است که امامبا سبک تبیینی توحیدی قائل به ترس از مرگ بهعنوان یک واقعیت وجودی و بر این باور بود که ترس از مرگ برای مؤمن به صورت «انتباه مرگ، اشتیاق مرگ و انس با مرگ» است تا به تأمین بهزیستی روانی در دنیا و سلامت ابدی در آخرت بینجامد. سلیگمن با پذیرش بیطرفانه مرگ معتقد است انسان آیندهنگر و عملگرا با دوری از درماندگی، تقویت توانمندیهای 24گانه منش و بهرهوری حداکثری از زندگی باید به شکوفایی برسد؛ درحالیکه بهزیستی، فارغ از یاد مرگ محال است. علت این دیدگاه سلیگمن، تفکر پراگماتیستی و سکولار، انسانشناسی با اتکای صرف به روشهای آماری، برداشتی ناقص از مفهوم مذهب، ناتوانی از اظهارنظر درباره معنای زندگی و نگاه آسیبشناسانه به مرگ بود. میل به جاودانگی، تنهایی وجودی انسان و نیازمندیاش به امری متعالی از خود و پرداختن به معنا جهت رفع بیقراری تا لحظه مرگ، مواضع وفاق هر دو نفر و نگرش توحیدی امام و اندیشهورزی پراگماتیسم با رویکرد سکولار سلیگمن منشأ مواضع خلافشان بود.
The meaning and place of death in Seligman's theory of happiness and well-being (PERMA model) is ambiguous. The current study was carried out with the purpose of disambiguating by comparing Imam Sajad and Seligman's viewpoints through the method of qualitative content analysis. The findings showed that the Imam with monotheistic explanatory style considered the fear of death as an existential reality. Furthermore, he believed that the fear of death for the believer is a "warning of death, longing for death and intimacy with death" so that it will lead to mental well-being in this world and eternal health in the hereafter. By accepting death impartially, Seligman believes that a forward-looking and pragmatic person should achieve prosperity by avoiding helplessness, strengthening the 24-capabilities of his/her character, and making optimal use of life while well-being is impossible without remembering the death. Seligman's reasons for this point of view were as follows: pragmatic and secular thinking, anthropologically relying solely on statistical methods, an incomplete understanding of the concept of religion, the inability to comment on the meaning of life, and a pathological view of death. The desire for immortality, the existential loneliness of man and his/her need for something superior to himself/herself and dealing with the meaning in order to resolve the restlessness until the moment of death, the consensus positions of the both and the monotheistic attitude of the Imam and the pragmatism thinking with Seligman's secular approach are the source of their opposing positions.