چکیده:
هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیمگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش روش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه شامل دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از جامعه آماری خواهد بود، که به دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) جایگزین شدهاند، روش نمونهگیری پژوهش به شیوه در دسترس انتخاب شد. برنامه آموزش ذهن آگاهی شامل آموزش مهارتهایی است که طی 8 جلسه و به مدت 45 دقیقه برگرفته از پروتکل (فلیمینگ و کوکووسکی، 2013) به دانش آموزان داده شد و گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکردند. جهت تحلیل دادهها از آزمون واریانس آنکوا و مانکوا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد: آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش شده است و با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ قدرت تصمیمگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (0/0001>p و 40/52=F). همچنین با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد (0/0001>P و 91/21=F). میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیمگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته است.
The purpose of this study was the effectiveness of mindfulness training on social problem solving, decision making power and students' academic performance. The research method was quasi-experimental and pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the kidney included the second year high school male students in Abdanan. The statistical sample of this study will include 30 people from the statistical population, who have been replaced by two groups of control (15 people) and experimental (15 people). The research sampling method will be selected in an accessible way. Mindfulness training program includes training These are skills that were given to students in 8 sessions for 45 minutes based on the protocol (Fleming and Kokowski, 2013) and the control group did not receive any training. ANKOVA and MANCOVA variance tests were used to analyze the data. Findings showed: Mindfulness training according to the mean of social problem solving in the experimental group compared to the average of the control group, has increased the social problem solving of the experimental group and with pre-test control between the experimental group and the control group in terms of decision power There is significance (p <0.0001 and F=40.52). Also, with pre-test control, there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of academic performance (p <0.0001 and F=96.21). It can be concluded that mindfulness training has a significant effect on social problem solving, decision making power and students' academic performance.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره اول ، بهار ١٤٠٢ اثر بخشي آموزش ذهن آگاهي بر مسئله گشايي اجتماعي، قدرت تصميم گيري و عملکرد تحصيلي دانش آموزان 1 ارسال : ١٤٠١/٠١/٠٦ محمد کاکي پذيرش : ٠٦/١٩/ ١٤٠٢ مينو طباطبايي، ٢ ظهير يوسفوند٣ چکيده هــدف ايــن پــژوهش ، اثربخشــي آمــوزش ذهــن آگــاهي بــر مســئله گشــايي اجتمــاعي، قــدرت تصــميم گيــري و عملکــرد تحصــيلي دانــش آمــوزان اســت .
کليــد واژه هــا: ذهــن آگــاهي ، مســئله گشــايي اجتمــاعي ، تصــميم گيــري ، عملکــرد تحصيلي ٦٠ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ مقدمه با توجـه بـه منطـق زيسـت اجتمـاعي انسـان ، مسـائل مطـرح بـراي انسـان بـه طـور چشـمگيري ريشــه و اســاس اجتمــاعي دارنــد کــه انســان در مواجهــه و بــه منظــور حــل مســائل ســاده و پيچيــده اي کــه همــه روزه پــيش رو دارد، بايــد از تواناييهــاي خــود و ديگــران کمــک بگيــرد.
نتايج تحليل کواريانس تک متغيره آنکوا( ANCOVA ) روي نمرات آموزش ذهن آگاهي بر قدرت تصميم گيري دانش آموزان در گروه کنترل و آزمايش در مرحله پس آزمون مجموع درجه ميانگين آزمون F سطح Eta2 مجذورات آزادي مجذورات معناداري پيش ١٩٥١/٦٧٩ ١ 1951/679 0/001 51/185 0/672 آزمون بين ٢٤٧٨/٨٨٢ ١ 2478/882 0/001 65/011 0/722 گروهي خطا 25 953/249 ---- ---- 38/130 ---- کل ---- ---- ---- 28 104337/0 ---- ** معناداري در سطح ٠/٠١ * معناداري در سطح ٠/٠٥ ٧٠ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ چنانکـه در جـدول ٣ ملاحظـه مي شـود، مقـدار F ميـزان نمـره متغيـر قـدرت تصـميم گيـري مربوط به مرحله پيش آزمـون (مـوثر بـر پـس آزمـون ) برابـر بـا ٥١/١٨٥ کـه از لحـاظ آمـاري در سـطح يـک صـدم معنـي دار اسـت (٠٠١ همچنــين وقتــي اثــر تفــاوت پــيش آزمــون برداشــته مي شـود و ميانگين هــا تعــديل مي شــوند در پس آزمون تفاوت معنـي دار ديـده مي شـود.