چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی جایگاه فضای مجازی در جنگ نرم با درنظر گرفتن اندیشه دفاعی امام خامنهای انجام شد و نگارنده در پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل محتوا ابعاد و مولفههای مرتبطه را احصا و مبتنی بر آن الگوی تحقیق ارائه نموده است. در شیوه کار پس از گردآوری دادههای کیفی از منابع، از متون مربوطه، کدهای اولیه استخراج، از تجمیع این کدها کدهای تجمیعی ساخته و از بررسی و تلفیق کدهای تجمیعی مولفهها و سپس ابعاد مربوطه پیشنهاد گردید تا نتیجتا الگوی مفهومی پژوهش شکل بگیرد. یافتهها نشان دادکه در اندیشه دفاعی امام خامنهای، در خصوص موضوع جنگ نرم و جایگاه فضای مجازی 5 بعد و21 مولفه مربوط به این ابعاد دخیلند. ابعاد مربوطه شامل بعد معرفی مختصات و اهداف جنگ نرم در اندیشه رهبری (مشتمل بر 4 مولفه)، بعد توجه به هشیاری و در صحنه مبارزه بودن در اندیشه رهبری (مشتمل بر 4 مولفه)، بعد معرفی تاثیرات و پیامدهای جنگ نرم در اندیشه رهبری (مشتمل بر 3 مولفه)، بعد تاکید بر استفاده دشمن از کلیه ظرفیتهای جنگ نرم برای تسلط برافکاردراندیشه رهبری (مشتمل بر 5 مولفه) و بعد ارائه راهکارو پیشنهادجهت مقابله درعرصه جنگ نرم دراندیشه رهبری (مشتمل بر 5 مولفه).
The aim of this study was to investigate soft-warfare and the place of cyberspace in Imam Khamenei's defensive thinking. To achieve this goal, the author in the present study based on a qualitative approach and using content analysis method (review and revision of leadership statements about soft war and cyberspace) has calculated the relevant dimensions and components and based on that research model. The method has been that after collecting qualitative data from sources, from the relevant texts, the initial codes are extracted, from the aggregation of these codes, aggregate codes are made, and from the study and integration of aggregate codes of components and then the relevant dimensions (from combination and aggregation of several Component) was proposed to form a conceptual model of research. The findings showed that in the defense thinking of the Supreme Leader of the Revolution, regarding the issue of soft war and the position of cyberspace, 5 dimensions and 21components related to these dimensions are involved. Relevant dimensions include the dimension of introducing the coordinates and goals of soft war in leadership thinking(consisting of 4components),the dimension of paying attention to vigilance and being in the struggle scene in leadership thinking(consisting of 4 components),the dimension of introducing the effects and consequences of soft war in leadership thinking (Consisting of 3components), then emphasizing the enemy's use of all soft warfare capabilities to dominate the thoughts in leadership thinking(consisting of 5 components)and then providing solutions and proposals to deal with soft warfare in leadership thinking(consisting of 5 components).