چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه معنویت گرایی و عزت نفس در نوجوانان پرخاشگر و عادی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی– مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بود. 150 نوجوان پرخاشگر و 150 نوجوان عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری (آیزنک و ویلسون، 1975)، پرسشنامه عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) و پرسشنامه معنویت گرایی (هال و ادواردز، 1986) بود. بر اساس یافتههای پژوهش، بین معنویت گرایی (و زیرمقیاسهای آن) در نوجوانان پرخاشگر و عادی تفاوت وجود دارد. علاوه بر این، تفاوت دو گروه در عزت نفس و زیرمقیاسهای عمومی، خانوادگی و تحصیلی نیز معنادار بود. بنابراین، با طراحی مداخلات روانشناختی بر اساس این متغیرها میتوان پرخاشگری نوجوان در معرض خطر را کاهش داد.
This study aimed to investigate the comparing of spirituality and self-esteem amongم aggressive adolescent boys with normal ones. This study was a causal –comparative and descriptive design. The study population was consisted of all boy students of 1st period of high school in Karaj at 2017-18. 150 aggressive adolescents and 150 normal adolescents were selected by available sampling method. Instruments for gathering data were Aggression questionnaire (Eysenck & Wilson, 1975), self-esteem Questionnaire (Coopersmith, 1967) and Spirituality Scale (Hall & Edwards, 1986). Then,the data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as MANOVA. Based on study findings, there was a statistically significant differences in spirituality among aggressive adolescents and normal adolescents. Too, MANOVA test indicated that the groups differences were statistically significant in self-steem and it's general, familial and educational subscales. therefore, by designing psychological interventions based on this variables can diminish the aggression among at-risk adolescents.