چکیده:
این پژوهش درصدد واکاوی دلالت های تربیتی مثبت اندیشی در آموزه های حضرت علی (ع) با تاکید بر سلامت روانی و اعتباربخشی آن است. روش پژوهش طرح ترکیبی (آمیخته) که در فاز کیفی از نوع تحلیل محتوا با نظام مقوله بندی قیاسی و در فاز کمی اعتبارسنجی از ضریب توافقی لاوشه انجام گرفت. حوزه پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل کلیه متون مرتبط با آموزه های حضرت علی (ع) با استفاده از رویکرد هدفمند و در بخش کمی 11 نفر از استادان و خبرگان دانشگاهی بود. در تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش کدگذاری استفاده شد که در مجموع 179 کد همدسته و در 4 محور خداباوری، معادباوری، عقلباوری و دینباوری با تاکید بر سلامت روانی دسته بندی شدند و در بخش کمی نظرات اساتید و خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه 105 گویه ای و 4 محوری از طریق ضریب توافقی لاوشه اعتبارسنجی شد و در سطح 59/0 مورد تایید قرار گرفت. یافته ها در 179 کدمفهوم با روش کدگذاری گزینشی در 4 محور خداباوری، دین باوری، معادباوری و عقل باوری با تاکید بر سلامت روانی همدسته شدند که شاخص ترین آن عبارتند از: دعا و درخواست از خدای تعالی، ترک هواپرستی، حفظ وحدت، اعتدال و میانه روی، صلة رحم، فروخوردن خشم، فروتنی و تواضع، صبر و شکیبایی، مواجه مستقیم با عوامل تنیدگی، استفاده از گوش، چشم و دل برای شناخت خداوند، شکرگزاری، نیکاندیشی، تفکر در آینده، حسن ظن داشتن و دوراندیشی می باشند.
This study seeks to investigate the educational implications of positive thinking in the teachings of Imam Ali (as) with emphasis on mental health and its validation. The research method was a hybrid design that was performed in qualitative phases of content analysis with deductive categorization system and in the quantitative phase validation of Lavche agreement coefficient. The field of research in the qualitative section included all texts related to the teachings of Imam Ali (as) using a purposeful approach and in the quantitative section was 11 professors and academic experts. In the analysis of qualitative data, the coding method was used. A total of 179 correlated codes were categorized in 4 axes: theism, equanimity, rationalism and theology with emphasis on mental health. The item and 4 axes were validated through the agreed coefficient of Lavche and were approved at the level of 0.59. Findings in 179 concept codes were selected by selective coding method in 4 axes of theism, religiosity, resurrection and rationalism with emphasis on mental health, the most significant of which are: prayer and supplication to God, abandoning idolatry, maintaining unity, moderation and Moderation, mercy, suppressing anger, humility and modesty, patience, direct confrontation with stressful factors, using ears, eyes and heart to know God, gratitude, benevolence, thinking about the future, good suspicion and foresight.