چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش 20 جلسه یک ساعته، هفتهای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازی شناختی رایانهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش عبارتاند بودند از: مقیاس تشخیصی اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی کودکان کانرز بزرگسالان (فرم والد و فرم معلم، 1960) و آزمون رایانهای ویسکانسین (1948). دادهها بهوسیلهی نرمافزار spss و با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تغییرات نمرات شرکتکنندگان از پیشآزمون به پسآزمون است. بهنحویکه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی باعث بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شده است (05/0>P). میانگین اندازه اثر 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی 6/31 درصد بوده است.با توجه به یافتهها نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی رایانهای، میتواند موجب بهبود انعطاف-پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شود.
This research aims to study the effectiveness of neurofeedback in combining cognitive games on improving cognitive flexibility in children with attention deficit hyperactivity disorder. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. For this purpose, 20 male students with attention deficit hyperactivity disorder were randomaly selected by purposive sampling in two experimental groups and control. The experimental group received neurofeedback training in combination with cognitive games three times a week for 20 one-hour sessions and the control group did not receive any intervention.The research instruments were diagnostic Scale of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Adult Children (Parent Form and Teacher Form, 1960), Wisconsin Card Sorting (1948). Data were analyzed by SPSS software using covariance analysis. Data analysis with analysis of covariance test shows changes in participants' scores from pre-test to post-test. Neurofeedback training in combination with cognitive games has improved cognitive flexibility in children with attention deficit hyperactivity disorder (P According to the findings, neurofeedback in combination with cognitive games can improve cognitive flexibility in children with attention deficit hyperactivity disorder.
خلاصه ماشینی:
Danielson, Bitsko, Ghandour, Holbrook, Kogan & Blumberg 5.
Fenwick, Kubas, Witzke, Fitzer, Miller & et al 2.
Arns, Clark, Trullinger, DeBeus, Mack & Aniftos 2.
Baumeister, Wolf, Holz, Boecker-Schlier, Adamo, Holtman et al (ضياءبخش ، شريفي، فتح آبادي و نجاتي، ١٣٩٩).
Ghaziri, Tucholka, Larue, Blanchette-Sylvestre, Reyburn & et al 2.
Bakhtadze, Beridze, Geladze, Khachapuridze & Bornstein 3.
Cortese, Ferrin, Brandeis, Buitelaar, Daley, Dittmann & et al 2.
در اين راستا نتايج مطالعۀ بهمني و دشت بزرگي (١٣٩٧) نيز بيانگر افزايش انعطاف پذيري شناختي کودکان مبتلابه اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي در اثر ١٥ جلسه آموزش بازي هاي رايانه اي بود.
Johnstone, Roodenrys, Johnson, Bonfield, Bennett 2.
Scharnowski, Veit, Zopf, Studer, Bock, Diedrichsen, Goebel & et al 5.
Hohenfeld, Nellessen, Dogan, Kuhan, Muller, Papa & et al 7.
Monstra, Linden, VanDeusen, Green, Wing & Philips, 2.
در اين راستا نتايج مطالعات مختلف مبني بر تأثير آموزش نوروفيدبک بر بهبود انعطاف پذيري شناختي همسو با نتايج مطالعات بختادز، ٢٠١٦؛ معين ، گندماني و اميري، ١٣٩٧؛ کرماني مامازندي، محمدي فر، طالع پسند و نجفي، ١٣٩٦؛ سورني و قلي زاده در کودکان مبتلابه اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي است .