چکیده:
در این مقاله هنر اسوه گزینی بهعنوان یک شیوه ی آموزشی، با فرض اینکه هدف نهایی تربیت دینی را قرب الی الله تلقی کنیم، مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیلی استنتاجی از روش های پژوهش کیفی است. در تبیین قرب الی الله به عنوان هدف غایی تربیت، نزدیک شدن به خداوند، با دل سپردن و متصف شدن به صفات و زیباییهای الهی امکان پذیر است. هرچه کیفیت و میزان این اتصاف بیشتر باشد قرب بیشتری حاصل شده است. در این فرایند، خداوند و صفات او همچون چراغ راهنمایی فراروی ما قرار می گیرد، اما تصور خداوند بهعنوان وجود مطلق و بی نهایت در ذهن محدود بشر با سختیهای همراه است که ناشی از دشواری و حتی امتناع انطباق مطلق با محدود است، لذا ما همین فرایند قرب الی الله را با کمک گرفتن از وجودهای محدود(انسان) که تا حد ممکن به صفات مطلق(الهی) آراسته شده اند، انجام شود. شیوه ای که خداوند خود در قرآن پیاده نموده است. این مسیری است که می تواند بر آن استدلال کرد و گریزی نیست. علاوه بر آن ساختار فطری انسان هم منطبق براین هدف بوده و بستری برای تحقق و گام نهادن در این فرایند را ممکن می کند. با این اوصاف می توان در همه افراد جامعه به نسبتی صفاتی چند از صفات خداوندی را یافت و مورد اسوه سایرین قرار داد و در صفات ناپسند فقط وصف نمود و مصداقی برای آن نیاورد. مساله ای که از سویی(بهنگام اسوه شدن) باعث پرورش اعتماد به نفس و عزت، و از سوی دیگر حفظ حرمت انسان ها(خطاکاران) که امکان بازگشت و امید را باقی گذاشت.
In this article, the art of impersonation as an educational method has been studied, assuming that the ultimate goal of religious education is to be close to God. Analytical research method is an inference of qualitative research methods. In the explanation of nearness to God as the ultimate goal of education, it is possible to get close to God, to surrender and be ascribed to God's attributes and beauties. The higher the quality and quantity of this attribution, the greater the closeness has been achieved. In this process, God and his attributes are placed in front of us like a guiding light, but the idea of God as an absolute and infinite existence in the limited human mind is accompanied by difficulties, which is caused by the difficulty and even refusal to adapt the absolute to the limited, so We want this process of getting close to God to be done by taking help from limited beings (man) who are adorned with absolute (divine) attributes as much as possible. The way that God himself has implemented in the Quran. This is a path that can be argued on, and there is no escape. In addition to that, the natural human structure is also suitable for this purpose and makes possible the foundation for the realization and taking steps in this process. With these attributes, it is possible to find some of God's attributes in all the members of the society in proportion, and put them to the test of others, and only describes the unpleasant attributes and do not give an example for it. A problem that, on the one hand (getting lost at the time), fosters self-confidence and dignity, and on the other hand preserves the dignity of human beings (wrongdoers), which left the possibility of return and hope.