چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی سبک رهبری خدمتگزار در پیشبینی هویت ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. در این پژوهش 296 آزمودنی شرکت داشتند. از این بین 72/53 درصد (159 نفر) پسر و 28/46 درصد (137 نفر) دختر بودند. میانگین سنی آزمودنیها 85/22 بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ رهبری خدمتگزار سازمانی لاب و پرسشنامۀ ارزیابی هویت ورزشی بود. نتایج رگرسیون خطی نشان داد که سبک رهبری خدمتگزار، هویت ورزشی، زیرمقیاسهای انحصارگرایی، هویت خود، تأثیرپذیری منفی، تأثیرپذیری مثبت، مؤلفههای درونی هویت ورزشی و مؤلفههای بیرونی هویت ورزشی را پیشبینی میکند (05/0≥P). از طرفی سبک رهبری خدمتگزار نمیتواند هویت اجتماعی دانشجویان را پیشبینی کند (05/0≤P). بنابراین پیشنهاد میشود که مدرسان درس تربیت بدنی در دانشگاهها هویت ورزشی را بهعنوان سازهای مهم اجتماعی مورد توجه قرار دهند. همچنین با کشف ابعاد تأثیرگذار بر آن، گامهای ارزشمندی در این زمینه بردارند که موجب مشارکت ورزشی بیشتر دانشجویان شود.
The aim of this study was to investigate the leadership style of the servant in predicting athletic identity of the students in Islamic Azad University. 296 subjects participated in this study who 53.72% of them were male (N=159) and 46.28% of them were female (N=137). The mean age of the subjects was 22.85 years. Measuring instruments were included organizational servant leadership Revolution LOB and Sports identity. Linear regression indicated that servant leadership style could predict sports identity, monopoly, self-identity, negative impact, positive affect, internal components of sport identity and external components of sport identity (P≤0.05). On the other hand, servant leadership style could not predict the social identity of the students (P≥0.05). Therefore, it is suggested that physical education instructors in the universities consider sports identity as an important social structure. In addition, by discovering the dimensions that affect it, take significant steps in this regard and can result in more sports contribution in students.