چکیده:
امروزه در سایه افزایش هزینه های درمانی در کشورهای توسعهیافته، ارایه خدمات گردشگری درمانی افزایشبسیار زیادی داشته است و صنعت گردشگری درمانی از صنایع درآمدزای مطرح دنیا است. این تحقیق باهدف رتب هبندی ابعاد الگوی بازاریابی گردشگری درمانی سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته است. پژوهشکاربردی حاضر به صورت توصیفی- پ یمایشی در سال 1400 اجرا شد و ابزاری با 8 عامل اصلی ساخته واولویتبندی عوامل موثر Expert Choice توسط نرم افزار 11 AHP با نظر 23 خبره و به کمک روش30 % زن م یباشند که میانگین سنی شرکت / 69 % مرد و 4 / بر گردشگری درمانی تعیین شد. در مطالعه حاضر 652 سال بود. نتایج نشان داد که عامل آمیخته بازاریابی در بالاترین اولویت و عامل بیم های /10±3/ کنندگان 21در پایینترین اولویت برای گردشگری درمانی م یباشند. نتایج تحقیق حاضر کمک م یکند متولیان حوزهگردشگری درمانی با توجه به اهمیت و اولویت ابعاد الگوی بازاریابی گردشگری درمانی و انجام اقدامات موثرباعث افزایش جذب گردشگران درمانی و در نهایت افزایش درآمدهای ارزی گردد .
Today, due to the increase in medical expenses in developed countries, the provision of medical tourism services has increased greatly. And the medical tourism industry is one of the prominent income-generating industries in the world. This research has been done with the aim of ranking the dimensions of the social security organization's medical tourism marketing mode. The current applied research was carried out in the form of a descriptive survey in 2021. And a tool with 8 main factors was made and with the opinion of 23 experts and with the help of AHP method by Expert Choice 11 software, the prioritization of factors affecting medical tourism was determined. In the present study, 69.6% were men and 30.4% were women, and the average age of the participants was 52.10 ±3.21 years. The results showed that the marketing mix factor is the highest priority and the insurance factor is the lowest priority for medical tourism. The results of the present research to the guardians of the field of medical tourism based on the importance and priority of the dimensions of the medical tourism marketing model and taking effective measures in that field. It will increase the attraction of medical tourists and ultimately increase foreign exchange earnings.