چکیده:
با توجه به اینکه پیچیدگیهای محیطی و تغییرات فزایندهای که در دنیای کسب و کار وجود دارد باعث شده که صاحبنظران به تأثیرگذاری اخلاق در موفقیت بلندمدت سازمان تاکید کنند، به همین دلیل مقاله حاضر به ارائه الگوی تصمیم گیری اخلاقی مدیران در سازمان های مردم نهاد پرداخته است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی معیارهای تصمیمگیری اخلاقی مدیران در سازمانهای مردم نهاد است تا با تکیه بر آن بتوان در ارتقای فرهنگ اخلاقمداری و تقویت اخلاق در فرایندهای تصمیمگیری در سازمانهای مردم نهاد کشور گامی موثر برداشت. در این پژوهش، از روش کیفی تئوری دادهبنیاد بهره گرفته شده است. همچنین جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان و افراد آگاه در حیطه موضوع تحقیق استفاده شده است. در این تحقیق نمونهگیری به صورت گلوله برفی بوده و این کار تا رسیدن به حد اشباع ادامه داشته است. در طی فرایند دادهبنیاد از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و در نهایت کدگذاری انتخابی شاخصها شناسایی و در نهایت در قالب الگوی پارادایم تصمیم گیری اخلاقی مدیران در سازمان های مردم نهاد ارائه شدند.
Given that the environmental complexities and increasing changes that exist in the business world have led experts to emphasize the impact of ethics on the long-term success of the organization, therefore this article presents a model of ethical decision making. Managers in NGOs. The purpose of this study is to identify the criteria of ethical decision-making of managers in non-governmental organizations in order to take an effective step in promoting the culture of ethics and strengthening ethics in decision-making processes in non-governmental organizations. In this research, the qualitative method of data-based theory has been used. Semi-structured interviews with experts and knowledgeable people in the field of research were also used to collect information. In this study, sampling was in the form of snowballs and this work continued until it reached saturation. During the data-based process, the indicators were identified from three stages of open coding, axial coding, and finally selective coding, and finally were presented in the form of a paradigm model of ethical decision-making of managers in non-governmental organizations.
خلاصه ماشینی:
در طي فرايند داده بنياد از سه مرحله کدگذاري باز، کدگذاري محوري و در نهايت کدگذاري انتخابي شاخص ها شناسايي و در نهايت در قالب الگوي پارادايم تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردم نهاد ارائه شدند.
با توجه به مطالب بيان شده ، مقاله حاضر در صدد آن است که به ارائه / ٣٣٤ الگوي تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردم نهاد بپردازد.
-1 روش شناسي همانطور که بيان شد، هدف از انجام مقاله حاضر، ارائه الگوي تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردم نهاد است .
-2 يافته ها همانطور که بيان شد در ابتدا طي فرايند مصاحبه در چند مرحله ، تعدادي شاخص به عنوان عوامل تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردم نهاد معرفي شدند.
اين مدل به عنوان نخستين مدل بومي تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردمي در ايران انجام شده است .
بنابراين در مرحله دوم گام ثانويه اين پـژوهش بـر اسـاس داده هــاي بــه دســت آمــده از مطالعــه اســناد بالادســتي و مصاحبه هاي عميق و مقوله بندي آنها، ٦ مولفـۀ مـدل مطلـوب تصميم گيري اخلاقي مديران سازمان مردم نهاد به دست آمده است که در جدول شماره ٤ بدان اشاره شده است .
اين ارتباطات نتيجه کدگذاري انتخابي مربوط به مهم ترين عوامل تصميم گيري اخلاقي مديران در سازمان هاي مردم نهاد است .