چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آنالیز زمانی و مکانی طوفان های گرد و غبار طی بازه ی زمانی 2016 تا 2018 در شهر کرمانشاه با بهره گیری از مدل مسیریابی HYSPLIT و پروداکت MCD19A2 سنجنده ی مودیس در سامانه ی تحت وب گوگل ارث انجین انجام گرفت. جهت مسیریابی منشا ذرات گرد و غبار از روش لاگرانژی مدل HYSPLIT در 48 ساعت قبل از وقوع پدیده گرد و غبار در کرمانشاه در سه سطح ارتفاعی 200، 1000 و 1500 متری مورد استفاده قرار گرفت. یافته های حاصل از نقشه های ردیابی مدل HYSPLIT حاکی از آن است که مسیر کلی برای انتقال گرد و غبار به منطقه مورد مطالعه مسیر شمال غرب- جنوب شرق با منشا بیابان های عراق و سوریه در سه ارتفاع 200، 1000 و 1500 متری در روز های 17 ژوین 2016 و 27 اکتبر 2018 و همچنین مسیر جنوب غرب به غرب با منشا کویت، شمال عربستان و بخشی از عراق در 2 نوامبر 2017 می باشد. نتایج نقشه های حاصل از پروداکت MCD19A2 سنجنده ی مودیس علی الخصوص نقشه های تناوب رخداد، غلظت تجمعی، تغییرات مکانی و نقشه بیشترین میزان AOD نشان از همبستگی بالا با نقشه های مسیریابی شده مستخرج از مدل HYSPLIT دارد. به طورکلی بر اساس یافته های حاصل از نقشه های مستخرج از پروداکت MCD19A2 سنجنده مودیس طی بازه ی زمانی 2016 تا 2018 شهر کرمانشاه، مناطق مرکزی و شرقی همواره بیشتر از دیگر مناطق شهر درگیر طوفان گرد و غبار گردیده و در این راستا مناطق فوق به صورت متوسط، نسبت به دیگر مناطق شهر بیشتر با آلودگی ناشی از گرد و غبار مواجه بوده اند. در این راستا نتایج نهایی نشان دهنده ی همبستگی بالا بین داده های PM10 واقعی و مقادیر AOD مشتق شده از سنجنده مودیس می باشد.
The aim of this study was to analyze the temporal and spatial nature of dust storms during the period 2016 to 2018 in Kermanshah Using the HYSPLIT routing model and the MCD19A2 product, the Modis sensor was performed in the Google Earth web engine.In order to route the origin of dust particles, the Lagrangian method of HYSPLIT model was used in 48 hours before the occurrence of dust phenomenon in Kermanshah at three altitude levels of 200, 1000 and 1500 meters.Findings from HYSPLIT model tracking maps indicate that the general route for dust transfer to the study area is the north-west-southeast route with the origin of the deserts of Iraq and Syria at three altitudes of 200, 1000 and 1500 meters. On June 17, 2016 and October 27, 2018, as well as the southwest-west route originating in Kuwait, Northern Saudi Arabia and part of Iraq on November 2, 2017.The results of the maps obtained from the MCD19A2 product of the Modis sensor, especially the maps of periodicity, cumulative concentration, spatial variation and the highest AOD map, show a high correlation with the routed maps extracted from the HYSPLIT model. In general, based on the findings of the maps extracted from the product MCD19A2, Modis sensor during the period 2016 to 2018 in Kermanshah, the central and eastern regions have always been more affected by dust storms than in other parts of the city. On average, they were more exposed to dust pollution than other parts of the city. In this regard, the final results show a high correlation between the actual PM10 data and the AOD values derived from the MODIS sensor.