چکیده:
در سالهای اخیر، موضوع آموزش کارآفرینی مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در سراسر جهان قرار گرفته است. عمدهترین دلیل این موضوع، افزایش تعداد کارآفرینان در جوامع مختلف است که باعث کاهش مشکلاتی از قبیل بیکاری، فقر و توزیع نامناسب ثروت شده و نیز منجر به ارتقاء سطح کیفیت زندگی و در نهایت توسعه منطقهای میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه با توجه به نقش میانجی ذهنیت کارآفرینانه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 247 نفر دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای درس کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درترم پاییز سال 1401 بود که از میان آنها تعداد 150 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و Smart PLS نسخه 3 در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری، بیانگر این است که آموزش کارآفرینی از راه متغیر میانجی ذهنیت کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه تأثیر غیر مستقیم و معنادار داشته و آموزش کارآفرینی، 35% از تغییرات متغیر قصد کارآفرینانه را بهطور غیر مستقیم تبیین مینماید. همچنین متغیر آموزش کارآفرینی بهطور مستقیم بر قصد کارآفرینانه تأثیر معناداری نداشت. نتایج پژوهش بیانگر آن است که آموزش کارآفرینی میتواند زمینه توسعه اقدامات کارآفرینانه را فراهم کند. پژوهش حاضر پیشنهادهای کاربردی برای سیاستگذاران و برنامهریزان این حوزه را بههمراه دارد.
In recent years, the topic of entrepreneurship education has received a lot of attention. The main reason for this is that the increase in the number of entrepreneurs in the society reduces problems such as unemployment, poverty and improper distribution of wealth, and it also leads to the improvement of living standards and regional development. The aim of the current research is to investigate the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention with regard to the mediating role of entrepreneurial mindset. The statistical population of the present study includes the students in the entrepreneurship classes of the Islamic Azad University, Bandar Abbas branch in the fall of 1401, who were a total of 247 people, and among them, 150 people were selected as the statistical sample of the study using Cochran's formula. In the current research, the data collection tool was questionnaire. The data analysis of the present research was done using SPSS version 26 and Smart-PLS version 3 software at two descriptive and inferential levels. The results of structural equation modeling indicated that entrepreneurship education has an indirect and significant effect on entrepreneurial intention through the intermediary variable of entrepreneurial mindset, and entrepreneurship education indirectly explains 35% of the changes in the entrepreneurial intention variable. Moreover, the entrepreneurship education variable did not have a significant effect directly on entrepreneurial intention. The results of the study show that entrepreneurship education can pave the way for the development of entrepreneurial undertakings. The present study has practical recommendations for politicians and planners in this field.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از مدل سازي معادلات سـاختاري، بيـانگر اين است که آموزش کارآفريني از راه متغير ميانجي ذهنيت کارآفرينانه بر قصد کارآفرينانـه تـأثير غيـر مسـتقيم و معنادار داشته و آموزش کـارآفريني، ٣٥% از تغييـرات متغيـر قصـد کارآفرينانـه را بـه طـور غيـر مسـتقيم تبيـين مينمايد.
آيا کارآفريني آموختني است ؟ وسـپر (١٩٩٠) بـه نقـل از سـتياوان و لسـتاري ٤ (٢٠٢١) بـا انجـام مطالعـه پيمايشـي در ميـان اسـتادان دانشـگاهي آمريکـا دريافت که ٩٣% پاسخگويان معتقدند که کـارآفريني قابـل آمـوزش دادن اسـت بـه گفتـه لورز (٢٠١١) به نقل از ستياوان و لستاري (٢٠٢١)، آموزش کارآفريني ٥ مي تواند تمايل افـراد بـراي کـارآفرين شدن را افزايش دهد و کارآفرينان آينده را به مهارت هاي مرتبط تجهيز نمايد؛ بنابراين آمـوزش کـارآفريني بـر قصد و رفتارهاي کارآفرينانه تأثير مثبت دارد.
اين نتيجـه با نتايج حاصل از پژوهش هاي درينـي و همکـاران (١٤٠١)، پـوروايي و همکـاران (١٣٩٩)، مردعلـي (١٣٩٩)، اکبري سياهکلي (١٣٩٩)، جمالي کسرينه (١٣٩٧)، کريمي و همکاران (١٣٩٥)، ستياوان و همکاران (٢٠٢٢)، حسن و همکاران (٢٠٢١) و همچنين چرا و همکاران (٢٠١٩)، مبني بـر اينکـه آمـوزش کـارآفريني بـر قصـد کارآفرينانه تأثير مثبت و معنادار دارد ناهم سو بوده و با نتايج حاصـل از پـژوهش عشـري و همکـاران (٢٠٢٢) مبني بر اينکـه حضـور در دوره کـارآفريني، قصـد کارآفرينانـه را در مقايسـه بـا کسـاني کـه در دوره آمـوزش کارآفريني شرکت نمي کنند، افزايش نمي دهد و نيز با نتايج حاصل از پژوهش مختار و همکاران (٢٠٢١) مبنـي بر اينکه رابطه معناداري ميان آموزش کارآفريني و قصد کارآفرينانه دانشجويان پيدا نشد، هم سـو و هـم جهـت است .
The effect of the quality of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students based on the theory of planned behavior.