چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارایه الگویی راهبردی برای بازاریابی مبتنی بر ارزش های پیشنهادی در برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه است. روش تحقیق داده بنیاد، داده ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری و جامعه هدف از بین بنیان گذاران و فعالان اجرایی برنامه های کاربردی مذهبی تلفن همراه و پژوهشگران بازاریابی در حوزه ی بازاریابی کسب و کارهای مذهبی، می باشد. روش نمونه گیری گلوله برفی است که پس از 15 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج نشان داد مقوله محوری ارزش های پیشنهادی ( اقتصادی، اجتماعی، کاربردی، مذهبی، اطلاعاتی، شناختی، احساسی، ارتباطی) تحت تاثیر عوامل علی ( عوامل نگرشی در مخاطبان مذهبی، عوامل رقابتی در بازار برنامه های کاربردی مذهبی، عوامل رفتاری در استفاده کنندگان از برنامه های کاربردی مذهبی و عوامل فنی برنامه های کاربردی مذهبی) است. همچنین الگوی بازاریابی توسط راهبردهای (بازاریابی محتوایی ( ایده، خلق و توزیع محتوای مذهبی)، طراحی و تولید برنامه های کاربردی مذهبی، قیمت گذاری و درامدی برنامه های کاربردی مذهبی، فروش سازمانی در برنامه کاربردی مذهبی و راهبردهای ارتباطی با کاربران برنامه های کاربردی مذهبی، بهینه سازی عملکرد در فضای دیجیتال، تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف کنندگان مذهبی)، عوامل زمینه ای ( عوامل مرتبط با محصول، عوامل مرتبط با رفتار کاربران، عوامل مرتبط با نهادها، عوامل مرتبط با بازار و عوامل سازمانی)، عوامل مداخله گر ( عوامل قانونی و ممیزی، فنی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی)، و پیامدها در چهار سطح پیامدهای (فردی، سازمانی، ملی و فراملی) تحقق می یابد.
خلاصه ماشینی:
(٢٠١٥ ,Xu et al ;٢٠١٨ ,Kim به دلیل افزایش تعداد کاربران گوشیهای هوشمند و تنوع خدمات (٢٠١٦ ,Aburub &Alnawas ) و نیز افزایش تمایل به استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه، بازاریابان نیز به و به آن توجه بیش تری دارند تا بتوانند بر اساس رفتار مصرفکنندگان به نیازهای آنها پاسخ دهند ( ;٢٠١٢ ,Ono et al ;٢٠١٨,McLean et al) ٢٠١٧ ,WARC.
(٢٠١١ ,Gailly &Diambeidou یکی از مهم ترین دلایل این نرخ شکست ، ضعف در مهارتهای بازاریابی و نداشتن الگوی راهبردی بازاریابی مناسب و عدم توجه و عدم شناسایی دقیق ارزشهای پیشنهادی از دیدگاه مشتریان است (٢٠١٥ ,Schild ;٢٠١٨ ,Hsu &Van )؛ به علاوه این که ارزش محصولات یکی از مهم ترین عوامل در ترویج استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه است (٢٠١٣ ,Tseng &Chang ;٢٠٠٧ ,Turel et al).
در سایر پژوهش ها در شناسایی ارزشهای پیشنهادی برنامه ها به مواردی دیگر اشاره شده است که برخی از آنها نیز در این پژوهش شناسایی گردید؛ از جمله راحتی استفاده، سفارشیسازی (شخصیسازی)، راحتی/سودمندی ١، زیباییشناختی، لذت بردن، در دسترس بودن و حضور، تحریف و گذراندن زمان ( Loiacono et ;٢٠٠١ ,Donth &Yoo ;٢٠٠٠ ,Zeithaml et al alT 2002; Yang et al, 2003; Gounaris et al, 2005; Lee & Lin, 2005; Kim & Lennon, 2006; Song & Zinkhan, 2008; Lee & Jeong, 2010; Lee & Crange, 2011; Rose et al, 2012; Mcgrath & McCormick, 2013; Klaus, 2013; Martin et al 2015; Mclean & Wilson, 2016; Mclean et al, 2018; Bilgihan et al 2015, Hsiao et ٢٠١٦ ,Kim et al ;٢٠١٥ ,Kang et al ;٢٠١٥ ,Wang et al ;٢٠١٦ ,al).