چکیده:
پزوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی شهر رفسنجان انجام شد. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق 350 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 183 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود به این صورت که ابتدا لیست معلمان از مدارس تحویل گرفته شد و معلمان بر اساس جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک مسئله محور، کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی رابطه معکوس وجود دارد. بین سبک هیجان محور و اجتنابی با استرس شغلی رابطه مستقیم وجود دارد. در رابطه چند متغیری، راهبرد مسئله محور، کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری به ترتیب بیشترین قدرت تبیین استرس شغلی را داشتند، ولی راهبرد هیجان محور و راهبرد اجتنابی، نقشی نداشتند. بنابراین به منظور کاهش استرس شغلی، آموزش سبک مقابلهای مسئله محور، بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء وجدان کاری، باید مورد توجه قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the relationship between coping styles and quality of work life and work conscience with job stress in female teachers of non-profit primary schools in Rafsanjan. The research method was correlational. The statistical population of this study was 350 teachers. The sample size was 183 based on Morgan table. In this way, the list of teachers was first received from schools and conscience questionnaires were used to collect data. Regression analysis and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data. The results showed that there is an inverse relationship between problem-oriented style, quality of work life and work conscience with job stress. There is a direct relationship between emotion-centered and avoidance style and job stress. In multivariate relationship, problem-oriented strategy, quality of work life and work conscience had the most power to explain job stress, respectively, but emotion-based strategy and avoidance strategy had no role Therefore, in order to reduce job stress, training problem-based coping style, improving quality of life and promoting work conscience, should be considered.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی شهر رفسنجان مهدیه خواجه حسینی1 4.
فصلنامه ایدههای نو در تعلیم و تربیت، دوره سوم، شماره ششم، بهار 1402، صفحات 21-14 تاریخ دریافت: 28/01/1402 تاریخ پذیرش: 11/03/1402 چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی شهر رفسنجان انجام شد.
نتایج نشان داد که بین سبک مسئله محور، کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی رابطه معکوس وجود دارد.
در رابطه چندمتغیری، راهبرد مسئله محور، کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری به ترتیب بیشترین قدرت تبیین استرس شغلی را داشتند، ولی راهبرد هیجان محور و راهبرد اجتنابی، نقشی نداشتند.
کریمی (1398) در پژوهشی به بررسی رابطه سخت رویی و سبکهای مقابلهای با استرس شغلی در بین کارکنان خانههای بهداشت روستایی شهر رفسنجان پرداخت نتایج نشان داد که بین سبک مسئله محور، تعهد، کنترل و مبارزهجویی با استرس شغلی رابطه معکوس وجود دارد و بین سبک هیجان محور و اجتنابی با استرس شغلی رابطه مستقیم وجود دارد.
براي بررسي رابطه سبکهای مقابلهای و کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری با استرس شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی شهر رفسنجان و پیشبینی آنها از ضريب همبستگي پیرسون و رگرسیون چندگانه استفادهشده است.
رابطه بین متغیرهای موردبررسی معنادار است و بنابراین فرضیه اصلی پژوهش تائید میگردد و همچنین بر اساس R2 بهدستآمده میتوان گفت که 15 درصد واریانس متغیر استرس شغلی بهوسیله راهبرد مسئله محور، راهبرد هیجان محور، راهبرد اجتنابی و کیفیت زندگی کاری و وجدان کاری تبیین میگردد.
Sources of Work-related Stress and Coping strategies their Effect on Burnout in Midwifery.