چکیده:
از آنجا که مدیران خرید، با تمامی دوایر سازمان ارتباط تنگاتنگی دارند و علاوه بر آن سازمان را به دنیای عرضه کنندگان در
خارج از سازمان متصل میکند و آنها را با هر یک از کارکنان و بخشهای سازمانی که کالایی را برای استفاده درخواست
می کنند، هماهنگ میسازد. احتمالا هیچ یک از حوزههای کاری سازمانها، مانند واحد خرید دارای تعاملات و ارتباطات
داخلی و خارجی با دیگران نیست. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر و ارتباط همراستایی استراتژیک واحد
خرید بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی عملکرد خرید میباشد. هم چنین استدلال میشود که همراستایی
استراتژیک واحد خرید ممکن است اثراتی) مستقیم، میانجی، تعدیل کننده (را بر روی عملکرد خرید داشته باشد. در این پژوهش
مفهوم تازهای نیز به نام شیوههای خرید پیشرفته که تا کنون در پژوهشها و تحقیقات داخلی تبئین نگردیده، تشریح میشود.
فرضیههای پژوهش که حاصل از مطالعات در حوزه مدیریت استراتژیک، خرید و شیوههای خرید پیشرفته بوده، با داده های
جمع آوری شده از 328 پرسشنامه که توسط کارکنان و مدیران شرکت صنعتی پاکشوما تکمیل گردید، به وسیله مدل معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین از نرم افزارهای SPSS برای تایید پایایی نمونه اولیه پرسشنامه و SMART PLS برای روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج به دست آمده، نشان میدهد که همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد شرکت با نقش میانجی عملکرد خرید تاثیرگذار نبوده و فقط نقش تعدیل گری همراستایی استراتژیک واحد خرید
بر عملکرد خرید تایید شد. ضمنا اثر شیوههای پیشرفته خرید بر عملکرد شرکت با نقش میانجی و واسطه ای عملکرد خرید
تایید گردیده است. در نهایت نیز با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی- تخصصی معارف علوم اسلامی و علوم انسانی سال سوم- بهار 1402- شماره دوازدهم- ص163-176 بررسی تاثیر همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد شرکت هاشم معزز 1 کامیار عسکری سادات محله 2 چکیده از آنجا که مدیران خرید، با تمامی دوایر سازمان ارتباط تنگاتنگی دارند و علاوه بر آن سازمان را به دنیای عرضه کنندگان در خارج از سازمان متصل می کند و آن ها را با هر یک از کارکنان و بخش های سازمانی که کالایی را برای استفاده درخواست می کنند، هماهنگ می سازد.
همان طور که استراتژی تولید، به عنوان عاملی تاثیر گذار در شرکت به رسمیت شناخته شده و تا آنجا که با استراتژی کسب و کار همراستا باشد، برای شرکت مزیت رقابتی فراهم می کند (Reymond & Croteau, 2009) وان ویل نیز استدلال می کند که همراستایی استراتژیک خرید با سایر واحدها به کارآیی و اثربخشی بیشتر ( از نظر هزینه، کیفیت و تدارکات) منجر می گردد (Weele, 2000) بنابراین، همراستایی استراتژیک خرید می تواند یک ابزار قدرتمند در تحقق اهداف زنجیره تامین و به همان اندازه یک ابزار تعیین کننده برای بهبود عملکرد خرید تلقی شود (Rodriguez et al , 2017).
نتیجه گیری پژوهش حاضر شامل یک هدف اصلی که عبارت از بررسی تاثیر همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد شرکت با نقش میانجی عملکرد خرید است، هم چنین در قالب هدف اصلی، اهداف فرعی نیز تبیین شده و برای هر هدف فرعی فرضیه ای بیان شده است.
95 می باشد، نشان می دهد که همراستایی استراتژیک واحد خرید با عملکرد شرکت با نقش میانجی عملکرد خرید ارتباط معناداری ندارد، بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد می گردد.