چکیده:
در حوزه ی پژوهشهای نظری، تحقیقات متعددی راجع به ویشنو صورت گرفته است، لیکن پژوهش حاضر تلاش دارد سیر تحول رابطه ی ویشنو با جهان و انسان را که مسئلهی اصلی این پژوهش است، در متون مقدس هندویی و با نظر به دو دورهی ودایی و پساودایی مورد بررسی قرار دهد. ضرورت این پژوهش وجاهت ویشنو در هندوئیسم و جایگاه متون مقدس در اندیشه معتقدان آن است. نظر به نشانهها، ارتباط ویشنو با جهان در متون پساودایی علاوه بر دو وجه نگهدارندهگی و نجاتبخشی که متعلق به دورهی ودایی است، وجه همبودگی را نیز شامل میشود. همچنین جنبهی لطف و بخشندگی ویشنو که در دورهی ودایی به طوریکسان با قهاریتش مطرح است، در متون پساودایی برجسته میشود و بر قهاریتش غلبه مییابد. این موضوع عینا در بحث ارتباط ویشنو با انسان وجود دارد. ضمن آنکه ارتباط ویشنو با انسان که در دورهی ودایی بر محور برآورده ساختن نیازهای مادی انسان است، دچار تحول شده و بیشتر بر محور امور معنوی و تکامل روحی انسان قرار میگیرد.
The main problem of this research is the evolution of Visnu with the world and man in two Vedic and Post-Vedic periods. According to the signs, Vedic texts, which express Aryan thoughts, point to the encompassment and dominance of Visnu in the world and his creativeness, as well as the texts of the post-Vedic period, which are a return to the Dravidian period, indicate that Visnu is the center of existence both a center for creation and a center for manifestation in the world and human heart. In addition, in the texts of the Vedic period, Visnu is relevant to the world from both preservation and salvation aspects; however, in the texts of the post-Vedic period, preservation, salvation, and immanency are attributed to Visnu. Visnu's relationship with human in Vedic and Post-Vedic texts is in the form of manifestation in the world and human heart in order to make human ideals and needs practical. In the Vedic era, ideals are more related to material affairs though in the post-Vedic era, the emphasis is on spiritual matters.