چکیده:
مباهله پیامبر(ص ) با مسیحیان نجران ، از رویدادهای صدر اسلام که نشانگر حقانیت دعوت پیامبر(ص ) است
و بر فضیلت همراهان او حضرت علی(ع )، فاطمه (س ) و حسنین (ع ) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر
این اساس ، معتقدند امام علی(ع ) بر اساس آیه مباهله ، به منزلۀ نفس و جان پیامبر(ص ) است در ماجرای
مباهله پیامبر(ص ) پس از مناظره با مسیحیان نجران و ایمان نیاوردن آنان ، پیشنهاد مباهله داد و آنان
پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران ، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
مباهله درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای
حقانیت دارند.
خلاصه ماشینی:
1 ٤ – ٥ - مباهله در تفسير نمونه : شيخ ناصر مکارم شيرازي (مفسر معاصر) نيز در تفسير خود ضمن بيان شأن نزول آيه مباهله مينويسد: پيامبر اسلام براي مباهله با مسيحيان نجران ، علي، فاطمه ، حسن و حسين (ع ) را همراه خود آورده بود 2 ٥ - شبهات وارده به آيه مباهله : ٥ – ١ - شبهه اول (تعبير جمع درآيه مباهله ): يکي از مهم ترين سؤالات مطرح شده درباره آيه مباهله ، تعبير جمع در اين آيه شريفه و عدم مطابقت آن با احاديث و روايات موجود در منابع فريقين است که در آن ها مصاديق اين آيه افراد معين نه جمع معرفي ميشوند.
٥ – ١ – ٢ - پاسخ دوم به شبهه تعبير جمع : بر اساس روايات و احاديث صحيح و مورد قبول مذهب اهل بيت (ع ) و اهل سنت ، پس از نزول آيه مباهله ، پيامبر اسلام (ص ) جهت انجام مباهله با هيئت مسيحي نجران ، علي بن ابيطالب (ع )، فاطمه زهرا(س )، حسن و حسين (ع ) را همراه خود آورده و آن ها را اهل بيت خود معرفي نموده است به همراه آوردن اين اشخاص در واقع نوعي تفسير و تبيين کلمات به کار رفته در اين آيه مباهله (ابنائنا، نسائنا، و انفسنا) است و اگر کسي در اين خصوص اعتراضي داشته باشد، در واقع به شخص پيامبر اکرم (ص ) اعتراض ميکند.