چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به ضرورت توجه به رویکرد گردشگری به عنوان راهی برای جذب توریست و برطرف شدن بخشی از نیازهای مالی شهر و همچنین توجه به موضوع افزایش اجتماع پذیری انسان ها به منظور تعاملات اجتماعی بین ساکنین شهر با دیگر شهر ها و کشور ها که در قرن حاضر و سالهای آتی کمتر به آن توجه شده است، در این مقاله به بررسی آن میپردازیم. بر این اساس این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مولفههای اجتماع پذیری بر توسعه گردشگری در فضاهای باز شهری، شهر قزوین را به عنوان نمونه انتخاب کرده است. روش پژوهش: این پژوهش که بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش و ماهیت، توصیفی-تحلیلی و با روش پیمایشی صورت گرفته است. یافتهها: با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه384 نفری را در فضای باز شهر قزوین انتخاب نموده و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، تاثیر مولفههای مختلف اجتماع پذیری را در پیش بینی و تبیین احساس توسعه گردشگری در فضاهای باز شهری مورد تحلیل قرار داده است. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از تاثیر مولفههای اجتماعی، امنیت، هویت و استفاده از فضاهای بازمناسب بر توسعه گردشگری در فضاهای شهری میباشد؛ بر این اساس مطالب گفته شده میتوان بیان داشت که ارزشهای واحد میتواند منبعی برای افزایش اجتماع پذیری در موضوعات توسعه گردشگری شهر گردد و تعاملات اجتماعی مردم در فضاهای باز شهری در شهر قزوین را بهبود بخشد.
Introduction & Objective: Due to the need to pay attention to the tourism approach as a way to attract tourists and meet part of the financial needs of the city and also to pay attention to the issue of increasing human sociability for social interactions between city residents and other cities and the country Which have received less attention in the present century and years to come, we will examine in this article. Based on this study, in order to investigate the effect of socialization components on the development of tourism in open urban spaces, the city of Qazvin has been selected as a model. Method: This research, which is based on the purpose of the type of application and based on the method and nature, is descriptive-analytical and surveyed. Results: Using Cochran formula the sample size of 384 outdoor Qazvin have chosen using Pearson correlation and regression analysis step, the impact of the different components of socialization in predicting and explaining the development of tourism in Open spaces in the city have been analyzed. Conclusion: The results of this study indicate the effect of social components, security, identity and the use of appropriate spaces for tourism development in urban areas; Based on this, it can be said that single values can be a source to increase sociability in the development of tourism in the city and social interactions of people in open spaces in the city of Qazvin to give.