چکیده:
مقاله حاظر با هدف شناسایی مولفه ها و عوامل روش تدریس مبتنی بر داربست سازی آموزشی به منظور طراحی چهارچوبی در این زمینه با بکارگیری شیوه فراترکیب سندلوفسکی و باروسو اقدام شد. 388 سند مرتبط به صورت قاعده مند بر اساس ملاک های ورود و خروج مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت 27 مقاله برای بررسی و تحلیل نهایی گزینش شدند. یافته ها نشان داد که چهارچوب داربست سازی آموزشی متشکل از هشت بعد مشتمل بر رهیافت های داربست سازی (داربست سازی روانشناختی، داربست سازی شناختی، داربست سازی فراشناختی، داربست سازی مفهومی، داربست سازی رویه ای، داربست سازی بافتی)، شاخصه های تکنولوژیکی (مولفه های فناورانه داربست سازی، رویکردهای داربست سازی رایانه ای)، بازیگران (یادگیرنده، یاددهنده)، مکانیسم های برایند یادگیری (مهارت های تحصیلی نظام آموزش رسمی، مهارت های تاکتیکی یادگیری، دستاوردهای توسعه فرایند یادگیری)، عناصر طراحی برنامه درسی (مولفه های طراحی، مولفه های اجرا، مولفه های ارزشیابی)، شاخصه های سازمانی (مولفه های اجتماعی، مولفه های ساختاری، مولفه های محیطی، مولفه های زمینه ای، مولفه های ارتباطی)، راهبردهای تیوریکی (رویکردهای یادگیری، رویکردهای نظری)، گونه شناسی پشتیبانی آموزشی بر اساس نوع شاکله یادگیری (راهبردهای حمایت آموزشی با توجه به بافت یادگیری، راهبردهای حمایت آموزشی بر اساس طیف فعالیت) است.
خلاصه ماشینی:
این امر ضروری تلقی میشود تا دانشآموزان خودشان بدانند که چه زمانی تکلیف با موفقیت انجام شده است، که برای عملکرد مستقل در آینده بسیار مهم است(Mortimer & Wertsch, 2003; Wertsch & Kazak, 2005; Wood et al.
حمایتی که به طور نامحدود ادامه مییابد نیز با تعریف داربستسازی مطابقت ندارد، از Educational Scaffolding Intersubjectivity Scaffolder Scaffoldee آنجایی که این امر مستلزم اینست که دانشآموزان مهارت کسب کنند تا بتوانند در آینده وظیفه تکلیف را به طور مستقل انجام دهند(Collins et al.
در نهایت، هدف داربستسازی این است که یادگیرنده نه تنها مهارتهای مورد نیاز برای انجام وظیفه هدف را به طور مستقل به دست آورد، بلکه همچنین مسئولیت آن کار را نیز به عهده بگیرد(Belland, 2014; Wood et al.
Prayogi, Yuanita & Wasis(2018) از داربستسازی که شامل فعالیتهای تحقیقی، فرمولبندی مسائل، ساختن فرضیهها و برنامهریزی آزمایشها برای تسهیل یادگیری دانشآموزان است استفاده کردند.
ارائه سوالات تحقیق در روش تحلیلی فراترکیب پیش از آغاز گامهای آتی تحقیق، چهارچوب کلی آن را فراهم میکنند: چه چیزی(what)؟ با درنظر گرفتن بررسی پیشینه، مقولات و مفاهیم کانونی مهم تدریس مبتنی بر داربستسازی آموزشی کدامند؟ و چهارچوب مناسب برای تبیین تدریس مبتنی بر داربستسازی آموزشی چگونه باید باشد؟ میدان پژوهش مطالعه(who)؟ این پارامتر دلالت بر میدان پژوهش مطالعه دارد و شامل تمامی پژوهشهای انجام شده در پایگاههای علمی و مجلات پژوهشی معتبری چون Irandoc, Magiran, Sivilica در پایگاههای داده داخلی و Google scholar, Sience direct, Proquest, Tylor & Francis & Academia در پایگاههای داده خارجی است.
Educational scaffolding framework in computer-based problem solving learning environment.