چکیده:
پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی تحلیلی به روش آمیخته بود که در روش کیفی بر اساس مدل نظریه داده بنیاد و کمی با هدف ارایه مدل برای تعیین مدل تاثیرگذاری تابآوری، خود کارآمدی، شادکامی، امیدواری بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی تعهد سازمانی در اداره کل ارشاد اسلامی انجام شد. جامه آماری و نمونه در این پژوهش، در بخش کیفی از صاحب نظران، و خبرگان برای جمعآوری دادهها کمک گرفته شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی بوده است. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش مشتمل بر، مدیران، کارشناسان و کارکنان اداره ارشاد و ادارات تابعه آن در شهرستان شهرکرد بود که از بین آنان 250 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر روششناسی کیفی پاسخ دادند. در بخش کیفی، پس از جمعآوری و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه و تحلیل و تفسیر آنها از طریق روش مبتنی بر نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی در نهایت مجموع مولفههایی در قالب 118 مقوله در پنج بعد به دست آمد. در این مرحله شاخصهای احصاء شده براساس تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه و تحلیل با استفاده از روشهای تحلیل کیفی در قالب مولفهها، مقولهبندی شدند. در بخش کمی به منظور برآورد نتایج و الگوی تعیین شده و اعتبارسنجی آن، پرسشنامه حاوی مقولههای 118 گانه تنظیم و روی نمونه منتخب از دانشآموزان اجراء و دادههای استخراج شده با کمک روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند. نتیجه تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 63 کد باز، 25 کد محوری و 5 کد انتخابی بوده که شامل: شرایط علی (افزایش سطح تابآوری، افزایش سطح شادکامی، افزایش سطح امیدواری و افزایش سطح خودکارآمدی کارکنان)؛ شرایط زمینهای پویا (با توسعه شایستگیهای حرفهای کارکنان و مدیران)، وجود جو باز و حمایتی و ویژگیهای شخصیتی)؛ شرایط مداخلهای (تصمیمات بالادستی، قانین و مقررات و عوامل سازمانی)؛ راهبردها (توسعه رهبری، بهبود ساختار سازمانی و خود توسعهای) و پیامدها (برنامهریزی آینده نگرانه، توسعه شایستگیهای ارتباطی و فنآوری سازمان هوشمند و ارتقاء بهرهوری) بوده است. نتایج بخش کمی نیز نشان میدهد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.