چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه مهارتهای سرپرستی مدیران با کیفیت تدریسی معلمان در مدارس شهر گلستان می باشد. جامعة آماری شامل همه روسا و معاونین معلمان ادارات آموزش و پرورش می باشند که در شهر گلستان فعالیت دارند. یافته های تحقیق نشان داد که مدیران از دیدگاه خودشان مهارت های احساس، عمل و ارتباط کیفیت تدریس را در حد مطلوبی به کار می گیرند و در سایر مهارت ها به حد مطلوب عمل نمی کنند، اما از دیدگاه کارشناسان، مدیران در هیچ یک از مهارت های خود در سطح مطلوبی نمی باشند. همچنین میانگین نمرات دیدگاه مدیران و کارشناسان نسبت به مهارت ها در یک سطح نیست. لذا بین دیدگاه مدیران و معلمان در مهارت ها تفاوت معناداری وجود دارد. مدیران ادارات آموزش و پرورش، علاوه بر عدم آشنایی کافی با مهارتها، در به کارگیری مها رت نیز ضعف های عمده ای دارند از جمله عوامل شکل گیری این ضعف وکمبود در مدیران می توان به عدم رعایت معیارهای علمی و تخصصی در انتخاب مدیران، عدم توجه به آموزش مهارت ها به مدیران و وجود موانع زیاد اداری و ساختاری اشاره نمود.