چکیده:
از زمان شکلگیری راه موسوم به ابریشم، مسیر فوق رابط اصلی شرق و غرب آسیا بود که در خشکی و دریا پیش میرفت. با شروع عصر استعمار روند جهانی شدن آغاز گردید و مسیر و عملکرد ارتباطات تحول بسیاری کردند، امری که در قرن نوزدهم میلادی به اوج خود رسید و ارتباط نزدیک ایران و ژاپن امکان پذیر شد. درواقع مراکز تجاری دو کشور صاحب پیشینهای از دورههای پیشتر بودند، اما با اقتضاهای جدید، شرایط جدیدی نیز به وجود آمد. در این راستا پرسش پژوهش حاضر آن است که کدام ناحیهها یا بنادر ژاپن و ایران در قرن نوزدهم میلادی برای حمل ونقل مواد فرهنگی مورد استفاده تجارت خارجی به کار رفتند و آیا ناحیههای تعیین شده دارای پیشینه بودند و چه عواملی بر ارتباط تجاری تاثیرگذار بودهاند. فرضیه پژوهش آن است که محصولات نوع ساسانی و صفوی درواقع گویای موقعیت سیاسی ژاپن و نقش تجاری دیگر ملل است تا آن که نمایشی از ارتباط ایران و ژاپن باشند. با این وجود بررسی پیشینه روابط، مناطقی را در ژاپن نشان میدهند که مراکز اصلی تجارت دولتی بودند که همانا بنادر اساکا و کوبه به سوی حوضه کیوتو و نارا، بندر ناگاساکی و بنادر حوضه خلیج کاناگاوا هستند که در قرن نوزدهم میلادی نیز نقش مشابهی ایفا کردند تا تجارت از بنادر بوشهر، لنگه و عباسی ایران امکان پذیر باشند؛ هرچند پیش از قرن نوزدهم میلادی تجارت موردنظر همیشه تحت تاثیر فرهنگ بسته ژاپن قرار داشته، ولی در عصر جدید به دلیل فشار امپریالیسم و روند مدرنیزم دروازهها گشوده شده و محصولات استراتژیک چون تریاک به قلمروی امپراتوری ژاپن وارد شدند.
Since the formation of the Silk Road, the route has been the main route between East and West Asia. With the beginning of the age of colonialism, the process of globalization began and so direction-function of communication evolved greatly, which reached its peak in the nineteenth century and the close relationship of Iran-Japan became possible. the question of the present article is which areas or ports of Japan and Iran in the nineteenth century were used foreign trade, did the designated areas had a history and what factors affected trade. answer is that the products of the Sassanid and Safavid types reflect the political position of Japan and the trade role of other nations rather than a demonstration of the Iran-Japan relationship but in 19th century because of Imperialist pressure and needs of global trade this drastically changed .A historic review of this relationship reveals areas in Japan that were the main centers of state trade, such as the ports of Osaka and Kobe to Kyoto and Nara plains, the port of Nagasaki, and the ports of Kanagawa Bay specially Yokohama, which all of them played a similar & synchronized role in the 19th century to make trade possible from the ports of Bushehr, Lenge and Abbasi in Iran and even because of Opium trade it expanded to Taipei too. So before nineteenth century the trade in question was always influenced by the culture of closeness in Japan, but in the new era due to the pressure of imperialism and the trend of modernism gates were opened and strategic goods such as Opium exported from Iran to Imperial Japan. In order to achieve the above, artifacts and written sources along with the analysis of geographical data by using a socio-historical approach have been used.