چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر روایی، پایایی و ساختارعاملی مقیاس 16 آیتمی خیالپردازی ناسازگارانه در جامعه ایرانی بود. روش: پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی و همبستگی بود. نمونه شامل 300 نفر از دانشجویان بود که به شیوه نمونهگیری آنلاین گلولهبرفی انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی واگرا و همگرا از مقیاس تجارب تجزیهای و پرسشنامه پذیرش و عمل - نسخه دوم استفاده شد. برای استخراج نتایج، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و همبستگی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در این پرسشنامه سه عامل شامل خیالبافی مداخلهگر، خیالبافی پایدار، خیالبافی وابسته را در جمعیت دانشجویان ایرانی آشکار کرد. تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که الگوی سه عاملی از برازش قابل قبولی برخوردار است. میزان آلفای کرونباخ برای عامل اول برابر با 90/0، عامل دوم برابر با 86/0، عامل سوم برابر با 79/0 و کل پرسشنامه برابر با 93/0 به دست آمد. بین سه عامل پرسشنامه و نمرهی کل خیالبافی ناسازگارانه با پذیرش و عمل رابطهی معکوس و معنیدار وجود دارد که این حاکی از روایی واگرای این ابزار است. همچنین بین سه عامل پرسشنامه و نمرهی کل خیالبافی ناسازگارانه با مولفههای فراموشی تجزیهای، مسخ شخصیت و واقعیت و جذب و تخیل رابطهی مستقیم و معنیدار وجود دارد که این حاکی از روایی همگرای ابزار پژوهش حاضر است. نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه خیالبافی ناسازگارانه از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی در جامعه دانشجویان ایرانی برخوردار است و میتواند ابزار مفیدی برای ارزیابی خیالبافی ناسازگار باشد.
Abstract Introduction: The purpose of this study was to examine the Reliability, Validity, and Factor Structure of the Maladaptive Daydreaming Scale (MDS–16) in an Iranian Sample.Method: The present study was a descriptive correlational study. A sample of 300 students selected by an online snowball sampling method was selected. In order to assess the divergent and convergent validity, the Dissociative Experiences Scale II, Acceptance and Action Questionnaire were used. Cronbach's alpha coefficient, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and correlation were used to extract the results.Results: The results of exploratory factor analysis in this questionnaire revealed three factors including interferer Daydreaming, stubborn Daydreaming, and dependent Daydreaming in the Iranian student population. Confirmatory factor analysis also showed that the three-factor model has an acceptable fit. Cronbach's alpha for the first factor was 0.90, the second factor was 0.86, the third factor was 0.79 and the whole questionnaire was 0.93. There is a significant inverse relationship between the three factors of the questionnaire and the total score of daydreaming with acceptance and practice, which indicates the divergent validity of this scale. Also, there is a direct and significant relationship between the three factors of the questionnaire and the total score of Maladaptive Daydreaming with the components of Dissociative amnesia, Depersonalization/ Derealization and Absorption/Imaginative Involvement which indicates the convergent validity of the present research tool.Conclusion: the Persian version of Maladaptive Daydreaming Scale has acceptable psychometric properties in the Iranian student community and could be a useful questionnaire in evaluating Maladaptive Daydreaming.