چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از سال 1971 تا 2022 در پایگاه استنادی اسکوپوس است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی- تحلیلی با رویکرد کمی و از نوع علمسنجی است. جامعه پژوهش حاضر کلیه تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از سالهای 1971 تا 2022 نمایه شده در پایگاه اسکوپوس است. یافتهها: تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از 1971 تا 2022 روند رو به رشدی داشته است. سه حوزه پرکار آن، حوزههای علوم محیطی (9377 مدرک)، علوم کشاورزی و زیستی (8380 مدرک)، علوم اجتماعی (8134) هستند. بنیاد ملی علوم و اتحادیه اروپا بنیادهای برتر پژوهشی این حوزه هستند. در بین کشورها نیز آمریکا، انگلیس و استرالیا 3 کشور پیشرو در این حوزه میباشند. وضعیت هم رخدادی واژگان نیز نشاندهنده نقش مهم افراد (شهروندان) در تولیدات علمی این حوزه است. نتایج: بررسی تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال میتواند نقشه راهی برای پژوهشگران داخل و خارج در این حوزه باشد. با توجه به اینکه حوزه علم شهروندی حوزهای میانرشتهای است و با حوزههای علمی زیادی مرتبط میباشد شایسته است سیاستگذاران علم و فناوری در کشور ایران بهمنظور گسترش همکاریهای میانرشتهای با کشورهای برتر مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا مشارکت علمی نمایند. اصالت و ارزش: این پژوهش نخستین پژوهش برای تبیین علم شهروندی دیجیتال در کشور است. -
Purpose: This study aims to investigate the scientific production status in the field of Digital Citizen Science from 1971 to 2022 using the Scopus citation database.
Methodology: The present study utilizes a descriptive survey-analytical approach with a quantitative and scientometric method. The study population includes all scientific products related to Digital Citizen Science from 1971 to 2022 indexed in the Scopus database.
Findings: From 1971 to 2022, there has been a steady growth in scientific productions in the field of Digital Citizen Science. The top three active fields in this area are Environmental Sciences (9377 publications), Agricultural and Biological Sciences (8380 publications), and Social Sciences (8134 publications). The National Science Foundation and the European Union are leading research institutes in this field. Among countries, the United States, United Kingdom, and Australia are the top contributors. The co-occurrence of words also highlights the significant role of citizens in scientific production in this field.
Conclusion: The study of scientific products in the field of digital citizenship can serve as a roadmap for researchers within and outside the field. Given that Citizen Science is an interdisciplinary field that intersects with various scientific disciplines, it is worthwhile for science and technology policymakers in Iran to foster interdisciplinary collaborations with leading countries such as the United States, the United Kingdom, and Australia.
Value: This research signifies the first study that explores Digital Citizen Science in Iran